Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

woensdag 30 januari 2013

Twee Amerikaanse Eenden

Op 20 januari ben ik naar de Weerribben gereden om daar de Ringsnaveleend aan mijn jaarlijst toe te voegen. Het was flink koud met een snijdende wind, bepaald geen prettige omstandigheden om te vogelen. Aanvankelijk kon ik de plas waar de vogel op zou moeten zitten niet vinden maar dankzij de aanwijzingen van Pieter Doorn kwam ik toch nog op de plek van bestemming aan. Het vrouwtje Ringsnaveleend was snel gevonden. Toen ik snel een plaatje wilde maken bleek dat mijn tussenring los was geraakt en mijn mijn half bevroren vingers lukte het me niet meteen deze weer goed te bevestigen. Geen foto dus. Op de weg terug bij Harderwijk nog de IJsvogel op de lijst kunnen zetten maar deze was net te snel weg voor een foto. Een mannetje Smient bleef gelukkig wel lang genoeg zitten. Hierna nog even koffie gaan drinken bij mijn ouders en daarna weer terug naar huis.


Smient / Eurasian Wigeon
Anas penelope

De Taigarietgans ontbrak vorig jaar op mijn lijst en dit jaar waren ze ook bepaald niet dikgezaaid. Toen er al enige tijd een groepje in de buurt van Helvoirt aanwezig was moest ik deze kans natuurlijk grijpen. Dus reed ik op vrijdagmiddag de 25e naar Brabant. Eenmaal op de plek aangekomen zag ik al snel een gemengde groep Kol- en Toendrarietganzen foerageren in een weiland. Door mijn telescoop zag ik al snel dat er achterin deze groep ook verschillende Taigarietganzen zaten. De meeste van deze vogels lagen te rusten en slechts af en toe kwamen er wat koppen omhoog. Ik kwam op ongeveer vijftien exemplaren maar waarschijnlijk waren het er nog wel wat meer.

 
Taigarietgans / Taiga Bean Goose
Anser fabalis

Op de weg terug in de Ruigenhoekse polder bij Utrecht naar Bokjes gezocht maar dat leverde niets op. Wel kon ik hier nog een  Blauwe reiger en een overvliegende Grote zilverreiger op de plaat zetten.

Blauwe reiger / Grey Heron
Ardea cinerea



Grote zilverreiger / Great Egret
Casmoderius albus

De volgende dag wou ik in de buurt van Hulshorst opnieuw op zoek naar Bokjes. Als eerste stopte ik bij een nieuw aangelegd stukje van Industrieterrein Lorentz in Harderwijk. Hier zaten onder andere een Grote gele kwikstaart en, erg leuk voor de regio, een Oeverpieper.


Oeverpieper / Rock Pipit
Anthus petrosus

De volgende stop was in Hierden. De Steenuil zat niet op zijn vaste schuurtje maar het lukte me nog wel een glimp van de langsvliegende vogel op te vangen. Geen superwaarneming maar de vogel kon in elk geval op de jaarlijst. Terwijl ik in de buurt van camping Hoophuizen op zoek was naar Bokjes werd er ineens een Amerikaanse Smient gemeld bij Maurik. Rijden!

Hier aangekomen bleek de vogel net verjaagd te zijn door een Slechtvalk. Nog een tijd lang gezocht maar de vogel bleef spoorloos. Omdat het weer er niet beter op werd besloot ik maar weer naar Woerden te rijden. Ik reed net op de A2 toen er een melding kwam dat de vogel was teruggevonden. Omkeren dan maar weer. Gelukkig zat de vogel nog op zijn plek. Vanwege de weersomstandigheden zijn de foto´s niet zo geslaagd, maar ok, voor een bewijsplaatje is deze nog wel aardig.


Amerikaanse smient / American Wigeon
Anas americana
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten