Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

woensdag 14 maart 2012

Rondje Limburg

Afgelopen week waren een aantal leuke soorten in Limburg gezien waaronder Rotskruiper en Ringsnavelmeeuw. Reden genoeg om mijn jaarlijkse rondje Limburg wat te vervroegen. Vrijdagmorgen om kwart voor zes weggereden uit Woerden en om even na achten kwam ik aan in het Kerperbos bij Vaals.


De auto geparkeerd en het bos ingelopen. Vrijwel onmiddellijk hoorde ik een Middelste bonte specht roepen. De vogel landde vlakbij in een boom en liet zich goed bekijken maar vloog door voor ik hem kon fotograferen.

Terwijl ik hier stond te kijken hoorde een hoge srriie…srriie… srriie roep. Kortsnavelboomkruiper? Waarschijnlijk wel maar deze soort alleen op roep determineren vond ik, gelet op mijn beperkte ervaring met deze soort, wat riskant. Een dik uur lang rondlopen leverde nog twee Mibo’s, een Kleine bonte specht, twee Vuurgoudhaantjes (nieuw voor de jaarlijst) en behoorlijk wat Appelvinken op maar helaas geen Kortsnavel op. Dan maar even aan de andere kant van de weg proberen. En ja hoor, op vrijwel dezelfde plek als vorig jaar, hoorde ik kort een Kortsnavelboomkruiper zingen.

Vorig jaar had ik in het Zevenwegenbos een paartje van deze soort bij de nestbouw kunnen bekijken. Nog maar eens op deze plek kijken dan. Na een klein stukje het pad afgelopen te hebben hoorde ik weer een verdacht roepje. Het lukte me de vogel in de telescoop te krijgen waarbij de witte onderdelen en het vleugelpatroon goed te zien waren. Nog een Kortsnavel. Misschien zit er toch iets in de ‘oude-plek-theorie’! Volgend jaar maar eens controleren. Het is helaas niet gelukt een goede foto te maken dus daarom maar één van vorig jaar:


Kortsnavelboomkruiper / European Treecreeper
Certhia familiaris macrodactyla

Nu de doelsoort binnen was, was het tijd om te verkassen naar het Hamsterreservaat bij Groot Welsden. Hier even rondgestruind maar de doelsoort (Grauwe gors) liet zich niet vinden. Geen ramp want de soort stond al op de jaarlijst. Wel veel ander klein spul: Ringmus, Kneu, Groenling, Riet- en Geelgors. Verder verschillende Buizerden, Torenvalken en een Blauwe kiekendief.



Geelgors / Yellowhammer
Emberiza citrinella

Omdat de Rotskruiperde afgelopen dagen niet meer was teruggevonden en ik de Oehoe dit jaar al goed had gezien besloot ik de St. Pietersberg over te slaan en via Roosteren (geen Ringsnavelmeeuw..) door te rijden naar Venlo voor de laatste doelsoort, de Kuifleeuwerik. Het duurde niet lang om deze soort was ook binnen. Bij het douanekantoor vlogen twee vogels op. Ze landden op de parkeerplaats maar werden verjaagd door een vrachtwagenchauffeur (misschien maar even melden bij het PVV-meldpunt...). Even verderop vond ik de leeuweriken weer terug maar ze vlogen vrijwel meteen weer op. De vogels bleken erg schuw. Ik besloot daarom maar geen pogingen meer te wagen ze te digiscopen. Nog even wat gegeten en daarna weer terug naar Woerden.


Kuifleeuwerik / Crested Lark
Galerida cristata

Geen opmerkingen:

Een reactie posten