Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zaterdag 30 juli 2011

Amerikaanse oeverloper.....

Toen ik vanmorgen op  http://www.waarneming.nl/ keek zag ik een waarneming van een Amerikaanse oeverloper staan. Dit zou een fantastische soort zijn. Tot nu toe zijn er maar twee andere waarnemingen aanvaard: een gevangen vogel op Vlieland in juli 1975 en een juveniele vogel op 23 en 25 augustus 1980 bij Diemen. Omdat er verder geen details bij stonden ging ik er in eerste instantie vanuit dat het een invoerfout betrof en besloot, zoals gepland, eerst borst te gaan trainen.

Tijdens de training een paar keer op mijn HTC gekeken. Om een uur of één kwam het bericht dat het toch waarschijnlijk een Oeverloper was. Ik kon dan ook rustig mijn training afronden, mijn shake drinken en douchen. Terwijl ik in mijn auto stapte kwam er een berichtje binnen van Rob Sponselee. De vogel was wat dichterbij gekomen en het bleek toch een Amerikaanse Oeverloper te zijn! Shit.... Snel thuis mijn spullen en wat te eten gepakt en meteen richting Rilland. Een kleine anderhalf uur later kom ik hier aan.



Op de uitkijkheuvel staat inmiddels al een flink aantal vogelaars. Aan Wouter Teunissen vraag ik of de vogel in beeld is. Hij geeft aan dat er helemaal achterin een aantal oeverlopers lopen en dat één van de vogels de amerikaan zou moeten zijn. De vogels lopen alleen zo ver weg dat er weinig van te maken valt.



Eén van de vogels lijkt een wat korter achtereind te hebben, een belangrijk kenmerk van een amerikaan. De vogel komt wat dichterbij gelopen en op een gegeven moment zie ik de zwarte stippen op de onderdelen. Yes, de Amerikaanse oeverloper is binnen! Na hem zo een aantal minuten bekeken te hebben vliegt de vogel een stuk onze kant op. Nu zijn behalve de zwarte vlekken ook de lichte snavel en oranjegele poten te zien. Helaas zit de vogel nog altijd te ver om fatsoenlijk te digiscopen. Hieronder twee crappy 'bewijsplaatjes'.




Amerikaanse oeverloper / Spotted Sandpiper
Actitis macularius

Na de vogel ongeveer een uur bekeken te hebben maakt ik nog wat foto's van de twitch en vertrek weer naar Woerden. Alweer de derde zeldzame steltloper deze maand en wat mij betreft de leukste!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten