Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 19 juli 2011

Even op en neer naar Texel.

Ik was druk aan het werk op kantoor toen om tien uur een alert binnen kwam. Arend Wassink had (weer eens...) een Roodkeelstrandloper gevonden op Texel. Al weer zijn derde maar voor mij was de soort nog altijd nieuw. Ik had gelukkig geen afspraken vandaag zodat ik vrij kon nemen. Deze soort blijft namelijk meestal niet lang hangen.

Ik moest nog even wat werkzaamheden afronden waardoor ik pas om kwart over elf kon vertrekken. Eerst de bus naar Utrecht Centraal, vervolgens de trein naar Woerden, auto en spullen ophalen, tanken en om half één was ik echt onderweg. Een kleine twee uur later (langzaam rijden op de A9 en omrijden vanwege een afsluiting op de N9) was ik in de veerhaven van Den Helder waar ik nog net de boot van half drie kon halen. Drie kwartier later parkeerde ik de auto aan de stuifweg en liep de dijk op.

Met wat aanwijzingen van de al aanwezige vogelaars was de vogel snel gevonden. De Roodkeelstrandloper was binnen. Wat een mooi beest!




De vogel was druk aan het foerageren op het achterste slikrandje maar kwam later wat dichterbij zodat ik toch nog wat acceptabele digiscoop-plaatjes kon maken. Hij trok samen op met een Temmincks- en wat Kleine Strandlopers waarbij ook de verschillen in bouw goed te zien waren.



Roodkeelstrandloper / Red-necked Stint
Calidris ruficollis

Na hier ongeveer een uur gezeten te hebben reed ik richting de Robbejager. In het plasje naast de camping was namelijk een Gestreepte strandloper gemeld, een soort die ik nog moest hebben voor de jaarlijst  (al twee keer gedipt dit jaar). Drie maal was hier geen scheepsrecht: de vogel was gevlogen. Geen ramp, krijg dit jaar nog wel een kans. De belangrijkste soort was gelukkig binnen!

De boot van zes uur naar het vasteland gepakt en met openstaande bruggen, omleidingen enz. om half negen weer thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten