Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

vrijdag 12 augustus 2011

Ross' meeuw!

Nu ik de Waterrietzanger eindelijk binnen heb, is het volgende doel de Vale Pijlstormvogel. In de hoop deze soort te zien reed ik vanmorgen naar Katwijk om  daar een ochtendje over zee te kijken. Onderweg regende het af en toe stevig maar toen ik om half acht bij hotel Savoy was aangekomen was het gelukkig weer droog. Luuk Punt was hier samen met Frank van  Duivenvoorde al een half uurtje aan het tellen. Niet veel later arriveerden ook Noel Aarts en RenĂ© van Rossum.  Het was vrij rustig op zee maar dat deed niets af aan de sfeer.



Er vlogen redelijke aantallen Kleine mantelmeeuwen en sterns en ik kon mijn eerste Jan van Genten en Kleine jager van dit jaar noteren. Even na negenen meldde Noel ineens droogjes: 'Ross' meeuw'....  Al snel konden wij het meeuwtje oppikken terwijl het op zo'n honderd meter afstand snel naar het zuiden vloog. Een klein meeuwtje met lichtgrijze ondervleugels, een brede witte achterrand, wigvormige staart, een rond kopje met een kort zwart snaveltje en een donkere vlek rond het oog. Kon niet missen, een 100%  Ross'meeuw! Fantastisch! RenĂ© had  zijn fotosopullen helaas nog in de auto liggen. Hij probeerde de vogel verderop nog op te pikken maar tevergeefs. Luuk belde ondertussen om Rinse van der Vliet te waarschuwen zodat hij de vogel misschien nog op zou kunnen pikken in Scheveningen wat jammer gnoeg niet meer is gelukt. Omdat ik ervaring had met het indienen van Ross' meeuwen werd besloten dat ik dat ook deze keer mocht doen.

Nadat de gemoederen weer wat waren bedaard werd weer gewoon doorgeteld wat o.a. nog een Lachstern (helaas door mij gemist..) en twee Reuzensterns opleverde. Om elf uur werd de telling afgbroken waarna de waarneming werd gevierd met koffie en appeltaart in het hotel.

Op de weg terug nog even gestopt op Lentevreugd voor Waterrietzangers maar deze lieten zich jammer genoeg niet zien.


1 opmerking:

  1. Leuk blog, Pascal! Het was met het ochtendje wel!

    Hartelijke groet en tot gauw,

    Luuk

    BeantwoordenVerwijderen