Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zaterdag 3 september 2011

Kleine trap!

Na eerst boodschappen gedaan te hebben vertrok ik vanmorgen naar de sportschool om rug te gaan trainen. Na mijn derde setje barbell rows besloot ik even mijn telefoon te checken, je weet immers maar nooit. Shit... een Kleine trap op de Hoge veluwe! Zwaar genoeg om mijn training vroegtijdig voor af te sluiten. Ik zag dat Johannes ondertussen ook had gebeld. Hij zat op de Strabrechtse heide en had besloten de vogel morgen te proberen.

Snel onder de douche en om kwart voor twaalf zat ik in de auto. Helaas had de rest van Nederland ook besloten een dagje Veluwe te doen: vanaf Ede tot aan Otterlo voortdurend file gereden. Met een klein uur vertraging kwam ik dan eindelijk aan bij het Nationale park. Helaas waren alle witte fietsen weg waardoor er niets anders op zat dan het laatste stuk te lopen. De afstand viel gelukkig mee en een minuut of tien later stond ik op de uitkijkheuvel.


Snel door de eerste de beste telescoop gekeken en de Kleine trap was binnen! De vogel liep behoorlijk ver maar liet zich door de telescoop prima bekijken. Vanwege de afstand en de warmtetrillingen lukte het helaas niet om hem fatsoenlijk te digiscopen.



Kleine trap / Little Bustard
Tetrax tetrax

De volgende twee uur de vogel met tussenpozen goed bekeken en een beetje bijgekletst met bekenden.
Op een gegeven moment verdween de trap achter wat heuveltjes. Ik had ondertussen al weer drie maaltijden gemist dus het werd tijd om weer richting Woerden te rijden. Net toen ik wou vertrekken vloog de vogel plotseling onze kant op waarbij we hem fraai konden zien. Het lukte Jaap Denee nog om wat vluchtplaatjes te schieten voordat hij in westelijke richting over de bomen verdween. Tot grote teleurstelling van o.a. Sjoerd Radstaak en Steven Wytema die net waren gearriveerd. Sjoerd was helemaal van Schiermonnikoog gekomen miste de vogel op een kwartier. Het leven van een twitcher kan hard zijn...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten