Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

woensdag 7 september 2011

Zo heb je er geen, zo heb je er drie...

Zoals al in eerdere posts aangegeven was ik vastbesloten dit jaar eindelijk Vale pijlstormvogel op mijn Nederlandse lijst te zetten. Hiervoor ben ik deze nazomer al verschillende keren naar Katwijk gegaan. Dit leverde als leuke 'bijvangst' nog een Ross' meeuw op maar de Vale pijl liet zich nog niet verschalken.

Gelet op de gunstige weersvoorpellingen besloot ik vandaag een dagje verlof te nemen en weer naar Katwijk te vertrekken. Om kwart voor zeven installeerde ik me bij Hotel Savoy. Na ruim een half uur werd de eerste Noordse Pijlstormvogel ontdekt en al snel volgden er meer.



Enige tijd later werden er twee Grauwe pijlen gemeld. Het lukte me niet meteen deze in beeld te krijgen en terwijl ik nog aan het zoeken was, riep iemand: Vale pijl! Ik zag een pijlstormvogel vliegen maar raakte de vogel al snel kwijt. Paniek... Gelukkig wist ik de vogel met wat hulp van Noël terug te vinden en met zekerheid te determineren als een Vale. Yes, nr. 370 is binnen!

Door Vincent van der Spek werd doorgegeven dat er om kwart over acht een Vale pijl was langsgevlogen bij Castricum. Opletten dus.. Ongeveer een uur later werd er een pijl ontdekt die in eerste instantie werd doorgegeven als Grauwe. Toen Noël en ik hem in beeld kregen zagen we dat de vogel een vrij kort achtereind en een lichte, wat bruinige, buik had. Vale pijl!  Om een uur of tien kwam Vale pijl no. 3 langs. Deze vogel vloog een stuk dichterbij dan de vorige twee en was ook iets donkerder.
Ondertussen volgden de waarnemingen van Noordse pijlen elkaar op. Al snel werd de twintig bereikt en begon het er op te lijken dat het telpostrecord van 27 vandaag zou gaan sneuvelen. Enkele vogels vlogen door de branding en het lukte René van Rossum zowaar om wat foto's te maken.





Noordse Pijlstormvogel / Manx Shearwater
Puffinus puffinus

Foto's: René van Rossum

Even later zag ik ook mijn eerste Grauwe pijl van het jaar. Behalve de pijlen en de nodige Jan-van-Genten vlogen er ook redelijk wat jagers langs. Mijn totaal kwam op zo'n acht Grote- en evenveel Kleine. Er werd ook een Middelste gemeld maar ik kon helaas Kleine niet uitsluiten waardoor de vogel als jager spec mijn boekje is ingegaan.

Na elven begon het allemaal wat in te zakken en vertrokken de meeste andere waarnemers. Ik bleef nog hangen tot half één maar veel meer dan een Grote jager en nog een Noordse pijl leverde dit niet op.

Zie hier voor de volledige telling.

Met dank aan René voor de foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten