Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

vrijdag 16 september 2011

Klein, kleiner, kleinst...

Zaterdag 10 september werd door Karel Buitenkamp een Klein waterhoen ontdekt in de natte graslanden bij de Lepelaarsplassen. Aangezien ik die zondag familieverplichtingen had lukte het me niet de vogel nog te gaan bekijken. Na zondagmorgen werd hij niet meer gezien. Tot gisteren. Het was geen nieuwe soort voor me maar ik had hem eerder alleen gehoord. Genoeg reden dus om vandaag te gaan kijken.

Om half vijf vanmorgen opgestaan en een uur later stapte ik in de auto. Half zeven parkeerde ik de auto in het parkeerhaventje lang de Oostvaardersdijk bij de Lepelaarsplassen waar ook Steven Wytema net aan kwam. Samen liepen we naar de schuilhut. Na een plekje te hebben veroverd zag ik de vogel meteen op een stukje slik scharrelen.


Het Klein waterhoen liet zich prima bekijken maar door de drukte in de hut lukte het me niet de vogel te fotograferen. Even later vloog hij naar de overkant en verdween in het riet. Af en toe liet de vogel zich even zien maar opnieuw kon ik geen goede foto's maken. Hieronder een zoekplaatje...


Klein waterhoen / Little Crake
Porzana parva

Nog even gewacht in de hoop nog wat foto's te kunnen maken, maar helaas. Op naar de volgende soort dan maar. Bij Negenhuizen (nabij Schipluiden) was gisteren een juveniele Kleinste jager ontdekt. Tot nu toe had ik deze soort alleen ver weg op zee gezien, dus dit was een buitenkansje. Na enig zoeken het juiste weggetje gevonden, de auto geparkeerd en het talud opgelopen. Na zo'n 800 meter (onderweg nog een overvliegende Slechtvalk) zag ik hem zitten in een weiland.



Kleinste jager / Long-tailed Skua
Stercorarius longicaudus



Paapje / Whinchat
Saxicola rubetra

Aanvankelijk zat er weinig actie in de vogel zodat ik mij aandacht verlegde naar het fotograferen van enklele Tapuiten en Paapjes. Op een gegeven moment begon de jager wat te foerageren en niet veel later vloog hij op. Recht op me af..!  De vogel vloog vlak over mijn hoofd en landde in een klein plasje waar hij lekker begon de badderen. Helaas was het licht niet optimaal (altijd wat te klagen..) maar toch kon ik een paar leuke plaatjes schieten.




Kleinste jager / Long-tailed Skua
Stercorarius longicaudus

Een Kleinste jager op tien meter, fantastisch..!  De vogel vloog weer terug naar het weiland, foerageerde nog even en ging daarna weer zitten. Tijd om weer terug te gaan met weer twee nieuwe jaarsoorten 'in the pocket'.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten