Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 20 december 2011

+ 1

Ik moet eerlijk bekennen dat, nu mijn doelstelling voor 2011 is gehaald, de motivatie wat minder is geworden. Er zijn nog wat relatief makkelijke soorten binnen te halen (Strandleeuwerik, Grote barmsijs enz.) maar om één of andere reden heb ik weinig zin om daar veel moeite voor te doen. Een leuke zeldzaamheid doet me dan wat meer.

Johannes had nog altijd geen Zwarte zeekoet op zijn lijst staan en wist me over te halen om op 26 november naar de Brouwersdam te gaan. Hier aangekomen was het erg rustig. Het gebruikelijke spul: Roodkeelduiker, Kuifduiker, Roodhalsfuut, Brilduiker, Middelste zaagbek, Zwarte zee-eend enz. Daarom maar snel doorgereden naar de Spuisluis. Ondanks intensief zoeken konden we de zeekoet helaas niet vinden. Net toen we verder wilden rijden kwam er een vogelaar naar ons toe die aangaf dat hij de vogel in beeld had. Het was nog even zoeken maar korte tijd later had ik de Zwarte zeekoet in de telescoop. Mijn tweede ooit en een nieuwe voor Johannes.

Volgende stop was nabij Port Zeelande. De eerder gemelde Zwarte rotgans liet helaas verstek gaan en na wat Rotganzen op de plaat te hebben gezet reden we verder richting Stolpweg.


Rotgans / Dark-bellied Brent Goose
Branta bernlica

Hier helaas (weer) geen Velduilen maar wel een groepje Patrijzen en een Blauwe kiekendief.


Patrijs / Grey Partridge
Perdix perdix

Bij de Koudekerksche Inlaag liet een Torenvalk zich goed digiscopen en zagen we ook nog een Ruigpootbuizerd. Op de weg terug naar de Brouwersdam een opvliegend Bokje.




Torenvalk / Common Kestrel
Falco tinnunculus


Ruigpootbuizerd / Rough-legged Buzzard
Buteo lagopus

Weer bij de Spuisluis aangekomen duurde het niet lang voor de Zwarte zeekoet was teruggevonden. Hij zat een stuk dichterbij (op zo’n 30 meter) en liet zich fraai bekijken. Digiscopen was een ander verhaal aangezien hij druk aan het foerageren was en meestal maar een paar seconden boven water bleef. Toch kon ik nog wat aardige plaatjes schieten. Ook leuk was een grote groep laag over het water vliegende Kleine rietganzen. Hierna was het weer tijd om terug te keren naar Woerden.




Zwarte zeekoet / Black Guillemot
Cepphus grylle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten