Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

woensdag 21 december 2011

Humes Blako

In de middag van 9 december werd in Katwijk een bladkoning ontdekt die later met behulp van een geluidsopname werd gedetermineerd als Humes Bladkoning, nog altijd een nieuwe soort voor me. Toen de vogel zaterdagmorgen weer terug werd gevonden besloot ik mijn training te laten schieten en naar Katwijk te rijden. Aangekomen op de parkeerplaats kwam Jaap Engberts ook net aanrijden. René van Rossum stond op dat moment bij de vogel en leidde ons telefonisch naar de plek.
Hier aangekomen liet de vogel zich niet meer horen.  Na een tijd lang zonder succes te hebben gewacht besloten we maar te gaan zoeken.  Teruggekomen op de oude plek begon de Humes bladkoning  plotseling weer  te roepen en kon ik eindelijk deze soort bijschrijven.  Enkele malen zag ik iets wegflitsen maar het lukte me niet om de vogel goed in beeld te krijgen, laat staan te digiscopen. Na ongeveer twee minuten was het weer stil. Het duurde vervolgens ruim een half uur voor August van Rijn de vogel weer terugvond. Deze keer liet de vogel zich ook vrij goed zien.
Tevreden met mijn waarneming besloot ik nog even bij Savoy over zee te kijken. Er vlogen behoorlijke aantallen Drieteenmeeuwen maar verder was het vrij rustig. Wat langsvliegende duikers, alkjes  en, als hoogtepunt,  een dichtbij langsvliegende Noordse stormvogel. Na ruim een uur besloot ik het voor gezien te houden en op huis aan te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten