Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

maandag 30 januari 2012

Vier maal scheepsrecht!

Sinds eind oktober van vorig jaar is in Zeeuws-Vlaanderen een Giervalk aanwezig. In het begin met grote tussenpozen maar vanaf eind december toch wat regelmatiger. Aangezien het natuurlijk een erg spectaculaire vogel is en hij ook nog niet op mijn WP-lijst stond (gemist in Noorwegen) moest ik hem natuurlijk zien. De eerste poging op 2 januari  mislukte.

Op 20 januari gingen Johannes en ik op pad voor een nieuwe poging. Onderweg nog kort gestopt bij de IJsduiker van het Veerse meer. Deze liet zich goed bekijken maar zat helaas wat te ver weg voor goede foto’s. Hierna snel door naar Zeeuws-Vlaanderen. Aangekomen bij de Ameliaweg zagen we onmiddellijk een Koereiger lopen. Leuke jaarsoort maar daar kwamen we niet voor…


 


Koereiger / Cattle Egret
Bubulcus ibis

Ruim twee uur in de Autrichepolder rondgereden maar geen spoor van de valk. We besloten even een uitstapje te maken naar het schor bij de Tomaespolder om hier de Grauwe gors aan de jaarlijst toe te voegen wat ook lukte. Hierna reden we weer terug richting Westdorpe. Opnieuw geruime tijd gezocht maar geen giervalk. Groot was de frustratie toen de volgende morgen de ‘piep’ van Luuk Punt kwam dat de vogel er weer zat… Ook zondag en maandag werd de vogel weer gezien.

Daarom woensdag vrij genomen van het werk voor een nieuwe poging. Om ongeveer negen uur kwamen we aan in de polder maar opnieuw geen spoor van de vogel… Na ruim 3,5 uur zoeken gaven we het op en reden naar de Brouwersdam. Hier waren grote aantallen Zwarte zee-eenden aanwezig (meer dan 1200 ex) met daartussen tenminste 24 Grote zee-eenden. Ook vlogen er drie IJseenden rond. Op de terugweg nog langs de Tenellaplas bij Oostvoorne gereden waar de Pestvogel kon worden toegevoegd aan de jaarlijst. De derde poging dus ook mislukt.


 


Pestvogel / Bohemian Waxwing
Bombycilla garrulus

Ik besloot op zondag nog één ultieme poging te wagen. Als ik hem dan niet zou vinden zou ik het verder voor gezien houden. Zo rond negen uur kwam ik aan in Zeeuws-Vlaanderen. Inmiddels was gemeld dat de vogel was teruggevonden in een hoogspanningsmast in de Van Remeroorterpolder. Hier aangekomen de pylonen afgekeken maar geen Giervalk… Even verderop zag ik wat vogelaars door hun telescoop kijken. Snel hier naartoe gereden en, ja hoor, in het weiland zat een Giervalk aan zijn prooi te plukken. Yes! Na drie pogingen en ca. 1400 km rijden eindelijk binnen!

Na de vogel enkele minuten bekeken te hebben vloog deze met zijn prooi recht op ons af en landde op zo’n vijftig meter afstand op een akker. Helaas was het nog te donker om de vogel te digiscopen. Hierna vloog de vogel weer de mast in en kon ik eindelijk wat foto’s maken (nog steeds erg donker). Het leek er op alsof de vogel niets actiefs meer zou ondernemen dus vertrok ik maar richting Brouwersdam.

 



Giervalk / Gyrfalcon
Falco rusticolus

Op het Veerse Meer zat nog altijd een IJsduiker maar opnieuw te ver voor foto’s. Bij Burghsluis kon ik na even zoeken de juveniele Zwarte rotgans terugvinden die hier al een tijd lang zit. Mijn eerste juveniele vogel van deze soort. Ook de Kraanvogel van Westenschouwen zat weer op zijn plekje en liet zich mooi fotograferen. Bij de Stolpweg nog een jagende Blauwe kiek en een IJsvogel.

 


Zwarte rotgans / Black Brant
Branta nigricans


Kraanvogel / Common Crane
Grus grus

Bij de Brouwersdam was het vrij rustig. De zee-eenden zaten deze keer erg ver op zee. Nog wel vier IJseenden en in de Spuikom vier Grijze zeehonden. In het haventje aan de noordkant zwom nog een Roodhalsfuut waarmee het lijstje futen voor dit jaar compleet is (de Dikbekfuut even buiten beschouwing gelaten..).
 


IJseend / Long-tailed Duck
Clangula hyemalis


Grijze zeehond / Grey Seal
Halychoerus grypus


Scholekster / Oystercatcher
Haematopus ostralegus

Tot slot in de omgeving van Simonshaven nog gezocht naar de Sneeuwgans die hier gemeld was. In eerste instantie kon ik de vogel niet vinden tot een vriendelijke fietser mij vertelde waar hij de vogel net had gezien. Eenmaal op deze plek aangekomen was het een makkie. De vogel knalde eruit tussen de Brandganzen. Ook vond ik in dezelfde groep nog een hybride Brand X Sneeuwgans. Helaas liet de Roodhalsgans zich niet vinden maar met de Giervalk op zak kon mijn dag al niet meer kapot.

 


Sneeuwgans / Snow Goose
Chen caerulescens

Door alle tijd en energie die in de Giervalk is gaan zitten loop ik helaas flink achter op de planning. Mijn jaarlijst staat aan het eind van de maand pas op 120 soorten terwijl ik had gehoopt nu al rond de 140 te zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten