Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

vrijdag 25 maart 2011

Eindelijk.... halverwege!

Alhoewel ik geen hele specifieke planning in mijn hoofd had zitten had ik begin van dit jaar het idee dat ik eind februari wel ongeveer halverwege mijn doel zou zijn. Het schoot alleen niet op dit jaar. Uiteindelijk is het een maand later dan eindelijk zo ver.

Vandaag was het doel de Brabantse Biesbosch om Cetti's zanger en Waterpieper aan mijn jaarlijst toe te voegen. Om half tien reed ik de Deeneplaatweg op. Na ongeveer een kilometer zag ik enkele piepers op de dijk: Waterpiepers. Zoals gebruikelijk waren ze behoorlijk schuw maar toch kon ik nog enkele plaatjes schieten. Op een gegeven moment vloog de hele groep op en kon ik ze tellen: Achttien stuks. Even verderop een mooi mannetje Roodborsttapuit. Pas mijn eerste van het jaar.



Waterpieper / Water Pipit
Anthus spinoletta

Langzaam met de ramen open verder gereden. Vorig jaar had ik langs de dijk al heel snel drie zingende Cetti's zangers te pakken maar vandaag hielden ze zich rustig. Bij de monding van de kreek, op exact dezelfde plek als vorig jaar hoorde ik er plotseling één zingen. Soort nummer 150: Cetti's zanger! Nog een halfslachtige poging gedaan de vogel te zien te krijgen maar helaas...



 Even verderop de volgende nieuwe jaarsoort: Blauwborst. Kort daarop gevolgd door mijn eerste zingende Fitis. Bijna aan het eind van de weg in een weiland maarliefst 30 (schatting) foeragerende Rietgorzen. De rit terug leverde een tweede zingende Cetti's zanger, enkele Blauwborsten, de nodige Roodborsttapuiten en (eindelijk) mijn eerste Kneu van 2011 op.

Nadat ik mijn auto had geparkeerd op het parkeerplaatsje langs De Hilweg hoorde ik achter me opnieuw een Cetti's zingen. Ook deze op exact dezelfde plek als vorig jaar. De vogel had er duidelijk wat meer zin in dan beide andere exemplarenen en liet zich een stuk beter horen . Ik liep een klein stukje Polder de Hardenhoek in en stootte meteen een groepje van zes Waterpiepers op. Tussen de Witte kwikstaarten nog even gezocht naar Rouwkwik maar zonder succes. Op het water de volgende nieuwe soort voor de jaarlijst: Zomertaling (in totaal zo'n tien stuks). Hier verder grote aantallen Wintertalingen en Slobeenden.

Ik besloot het aan de andere kant van het gebied (vanaf de Witboomkil) te proberen. Bij een opgangetje de dijk op waren, op een stenig stuk pad, maarliefst acht Kleine plevieren druk achter elkaar aan aan het jagen.



Kleine Plevier / Little Ringed Plover
Charadrius dubius

Ik zette mijn auto neer op het parkeerplaatse bij de schuur van Staatsbosbeheer en liep de dijk op. Hier behalve de eenden ook de nodige steltjes: o.a. Bontbekplevier, Bonte Strandloper, (IJslandse) Grutto en Kemphaan. Over het water enkele Oeverzwaluwen.Weer aangekomen bij de auto was er grote paniek onder de eenden. Het duurde niet lang of ik zag de reden. Een onvolwassen Zeearend! De vogel werd lastiggevallen door mijn eerste Bruine kiek van het jaar, vloog mijn kant op en landde op een stuk slik. Toen ik probeerde wat plaatjes te schieten (helaas wat te ver weg) zag ik plotseling een tweede vogel zitten. Enige tijd later vlogen beide vogels op, draaiden wat circeltjes en landden in een bomenrij. Dit was voor mij reden om maar weer richting Den Haag te vertrekken.





Zeearend / White-tailed Eagle
Haliaeetus albicilla

Een prachtig mooie lentedag met maarliefs 10 nieuwe jaarsoorten. Voor zondag staat een tripje naar Limburg op het programma waar ik hoop nog zo'n zes nieuwe soorten binnen te tikken. Of wordt het toch die Steppekievit in de Ezumakeerg...?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten