Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zondag 13 maart 2011

Vier maal scheepsrecht

Afgelopen vrijdag voor het eerst op pad geweest voor de Middelste bonte specht (MiBo voor intimi). Ik had begrepen dat die van Amelisweerd vrij lastig was, daarom besloot ik te gaan zoeken op Oldenaller bij Putten. Met ruim een half uur vertraging vanwege de drukte bij Utrecht arriveerde ik  hier.



Ondanks intensief zoeken waren de enige spechten die ik kon vinden Grote bonte. Verder veel Boomklevers, Kauwen, Holenduiven en Blauwe reigers. Ook vloog hier een paartje Raven rond en kon ik eindelijk Grote lijster bijschrijven op de jaarlijst.



Holenduif / Stock Dove
Columba oenas

Na 2,5 uur zoeken gaf ik het op om te gaan zoeken naar Roodhalsganzen in de Eempolder.

Op de A1 opnieuw de nodige vertraging vanwege een file. Aangekomen bij de Noord Ervenweg mijn eerste Kemphaan en Witte kwikstaart van dit jaar. Na enig zoeken vond ik tussen de Brand- en Kolganzen dan eindelijk mijn eerste Roodhalsgans. Al drie keer eerder had ik tevergeefs naar deze soort gezocht (Strijen, Stolpweg en Arkemheen). Kon nog net een (onscherp) plaatje schieten voor de vogel samen met wat Kolganzen in westelijke richting wegvloog. Hierna samen met een andere vogelaar nog even verder gezocht. Dit leverde een tweede Roodhalsgans op. Helaas te ver weg voor een fatsoenlijke foto.

Op naar de volgende nieuwe soort. Na de auto bij het fort te hebben geparkeerd liep ik de Gagelpolder in op zoek naar Bokjes. Het was er erg druk met loslopende honden dus ik was niet erg optimistisch. Op de terugweg banjerde ik wat door het gebied heen waarbij eerst twee Watersnippen opvlogen. De derde snip die opvloog was duidelijk kleiner, zwijgzaam en had een korte snavel: Bokje. Ik was blij deze soort binnen te hebben want het hele vorige jaar had ik er geen gezien (moet bekennen dat ik er ook niet echt naar gezocht heb..). Een stukje verder nog twee Watersnippen en nog een Bokje.

Het volgende doel was de Steenuil. Normaal zie ik deze wel op korte afstand van mijn huis in Woerden maar dit jaar was het ondanks zo'n acht bezoeken niet gelukt. Gelukkig wist ik nog een plek langs de Bethuneweg in Maarssen. Na wat telefonische aanwijzingen van Johannes had ik de juiste boom te pakken en het duurde niet lang of er kwam een Steenuiltje aangevlogen. Deze vogel liet zich fraai bekijken en fotograferen. Jammer genoeg steeds met wat takjes ervoor.



Steenuil / Little Owl
Athene noctua

Hierna zat de vogeldag er weer op. Met zes nieuwe soorten voor de jaarlijst best een aardige dag.  Helaas geen MiBo maar die komt nog wel deze maand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten