Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

woensdag 2 maart 2011

Toch nog een Sneeuwgans

Dit jaar had ik nog geen Zwarte specht op de lijst staan dus besloot ik vanmorgen in het Leuvenumse bos (bij Harderwijk) te gaan zoeken. Ik heb lange tijd in Harderwijk gewoond en ik ken de bossen hier goed. Bij de voormalige hoeve Beekhuizen ligt een mooi stuk bos waar deze soort meestal  wel te zien is. Het duurde dan ook niet lang voordat ik er een hoorde en, niet veel later, ook zag. Net toen ik hier wou vertrekken hoorde ik een Kleine bonte specht roepen. Ik zag de vogel nog net wegvliegen maar kon hem helaas niet terugvinden. Deze soort had ik hier nog niet eerder waargnomen. Op de weg terug nog twee Raven.

Het volgende doel was de Krooneend. Bij een inhammetje op het Wolderwijd tegenover het Harderbroek vond ik al snel 8 exemplaren (vijf mannetjes en drie vrouwtjes). Helaas had ik het licht tegen dus goede foto's zaten er niet in.



Krooneend / Red-crested Pochard
Netta rufina

Ik twijfelde waar ik nu naartoe zou gaan. De Sneeuwgans van Strijen of de Taigaboomkruiper van de Ganzenhoek? Omdat ik dit jaar al drie keer tevergeefs naar deze laatste vogel had gezocht en ik het beest ondertussen behoorlijk zat was, besloot ik richting het Oudeland van Strijen te rijden. Deze Sneeuwgans had ik dit jaar ook al gedipt maar omdat er vandaag al twee waarnemingen waren ingevoerd had ik goede hoop hem nu wel te zien. Eerst langs de Molenweg gekeken. Hier zaten grote aantallen Brandganzen maar het enige witte dat er tussen zat was een Grote zilverreiger. Vervolgens samen met een andere vogelaar richting Waleweg gereden en hier zag ik al snel de Sneeuwgans zitten tussen de Brandjes. Hij riep regelmatig, voor mij was het de eerste keer dat ik deze soort hoorde. De vogel zat niet heel dichtbij maar desondanks kon ik een paar redelijke plaatjes schieten.




Sneeuwgans / Snow Goose
Anser caerulescens

Aangezien de accu van mijn fototoestel vrijwel leeg was en ik de spits voor wou blijven besloot ik hierna maar weer richting Woerden te vertrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten