Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

maandag 28 maart 2011

Steppekievit (maar helaas geen Ruigpootuilen..)

Zoals aan het eind van mijn vorige bericht aangegeven twijfelde ik nog of ik zondag naar Limburg zou gaan of toch zou proberen de Steppekievit aan mijn jaarlijst toe te voegen. Voor Flor en Johannes was deze laatste soort nog nieuw zodat democratisch werd besloten toch naar de Ezumakeeg te gaan. Om half zeven (zomertijd) pikte ik ze op in Utrecht en twee uur later stonden we op de plek. Er waren al redelijk wat vogelaars aan het zoeken maar van de kievit geen spoor.



Na enige tijd gezocht te hebben besloten we in de Bantpolder te gaan kijken. Hier vond Flor als snel een Roodhalsgans die zich zeer fraai liet bekijken en fotograferen.




Roodhalsgans / Red-breasted Goose
Branta ruficollis

Omdat de Steppekievit nog steeds niet was gemeld reden we door naar het Jaap Deensgat. Hier was weinig te beleven. Wel zag ik nog een nieuwe jaarsoort (Rouwkwikstaart) en hoorde ik een ander (Waterral). Een Blauwborst liet zich redelijk fotograferen maar wou helaas niet met de borst onze kant op draaien.



Blauwborst / Bluethroat
Luscinia sveccica

Terug richting Ezumakeeg dan maar weer. Bij Oostmahorn onze eerste Ruigpootbuizerd van de dag. Aan de noordkant van de Keeg grote aantallen Brandganzen maar verder niet heel veel. Daarom reden we maar weer naar de zuidkant. Hier stonden ondertussen behoorlijk wat vogelaars naar de kievit te zoeken. Hier zagen we (tenminste) twee Ruigpootbuizerden en een adulte Zeearend. Verder werd de tijd wat gedood met het digiscopen van Bergeend en Kemphaan. De hoop begon zo langzaam aan te vervliegen.



Bergeend / Common Shelduck
Tadorna tadorna


Kemphaan / Ruff
Philomagus pugnax

Terwijl we hier stonden hoorden we een aantal vogelaars praten over Ruigpootuilen. Omdat we al van plan waren om op de terugweg deze soort te gaan zoeken probeerde Johannes nog wat informatie los te krijgen over de exacte plek. Zoals gebruikelijk was men niet bereid om meer plekinfo te geven. Sterker nog er werd opeens gedaan of het gesprek over Ruigpootbuizerden ging...

Omdat ik nog geen berichten had gehoord op mijn mobiele telefoon besloot ik hier even naar te kijken. Het bleek dat ik het geluid van mijn meldingen uit had staan. Terwijl ik dit weer aan zette, kreeg ik plotseling een berichtje. Het was een alert van Martijn Bot: 'Steppekievit, Ezumakeeg Noord, wordt nu gezien'. Omdat ik niemand van de mij omringende vogelaars naar hun telefoon zag grijpen dacht ik nog even dat ik naar een bericht van gisteren zat te kijken. Maar nee, hij was net verstuurd! We waarschuwden de anderen en reden meteen naar Noord.



Daar aangekomen was de Steppekievit al snel in beeld (Martijn bedankt!). De vogel stond te slapen tussen de Brandganzen en was soms lastig te vinden. Helaas konden er vanwege de afstand en de luchttrillingen geen mooie plaatjes geschoten worden. Dit was het beste wat ik ervan kon maken:




Steppekievit / Sociable Lapwing
Vanellus gregarius

Er was weinig aan de vogel te beleven dus besloten we om even voor vieren verder te gaan. Juist op dat moment vloog de vogel hoog weg richting Anjum. Toch nog maar even proberen. Langs de Hjellingswei bij Anjum zagen we boven wat ruige velden  twee Ruigpootbuizerden. Even verder vlogen boven een weiland wat kieviten. Even checken! Ja hoor, daar vloog de Steppekievit! De vogel landde wat verderop in de weilanden maar helaas erg ver weg. Omdat ik geen verbinding met internet kon krijgen besloten we weer richting de Keeg te rijden om andere vogelaars te waarschuwen. De hier aanwezige vogelaars hadden hem zojuist al gezien en waren dus niet echt geinteresserd.  Even later 'piepte' Martijn Hammers de vogel gelukkig weer door.

Onderweg naar Lauwwersoog om een hapje te eten werd nog een keer gestopt bij de Bantpolder. Tussen de Brand- en Rotganzen vond ik nog een Witbuikrotgans. Terwijl we hiernaar stonden te kijken hoorden we een roepende Roodhalsgans. Deze vloog vlak over onze hoofden heen en landde tussen de andere ganzen.



Roodhalsgans / Red-breasted Goose
Branta ruficollis

Na wat de hebben gegeten bij Schierzicht vertrokken we naar Drente om daar naar Ruigpootuilen te gaan zoeken. Na wat vertraging vanwege afgesloten wegen kwamen we om ongeveer acht uur aan bij een bosgebied ergens in de omgeving van Schoonloo (ik doe lekker mee aan de geheimzinnigheid...). Omdat we geen exacte plek hadden besloten we te gaan luisteren op de plek waar Flor twee jaar geleden Ruigpoten had gehoord. Na ruim een uur zonder succes het hebben geluisterd vertrokken we weer. Er moest immers nog een flink stuk gereden worden en ik moest de volgende morgen om half zes weer op. Een andere keer hopelijk meer succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten