Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zondag 19 juni 2011

Dougalls

Terwijl ik vanmorgen bij de Grauwe fitis stond te kijken kwam de melding dat Pim Wolf een Dougalls stern had gevonden bij het Noordervroon. Op dat moment had ik gelet op de weersomstandigheden niet zoveel trek om helemaal naar Westkapelle te rijden maar eenmaal thuisgekomen bedacht ik me. Het was immers een nieuwe soort. Niet alleen voor mijn Nederlandse lijst maar ook voor de life/WP-list.

Rond half twee vertrok ik en twee uur later kwam ik aan. Een vertrekkende vogelaar meldde dat de vogels (er was inmiddels ook een tweede exemplaar gevonden) ruim een half uur geleden waren weggevlogen. Omdat ik begrepen had dat de vogels tot nu toe steeds waren teruggekeerd maakte ik me nog niet zoveel zorgen. Het zonnetje was inmiddels tevoorschijn gekomen maar er stond wel veel wind.



Opvallend genoeg was ik geruime tijd de enige vogelaar die stond te zoeken. Ik had toch nog wel wat meer mensen verwacht. Enige tijd later arriveerden Jos Boot en Johan Funke en met zijn drieen zochten we verder. Even na vier uur kreeg ik plotseling een langsvliegende stern in de telescoop. De bijna witte bovendelen, de lange staartpennen en de donkere snavel maakten de determinatie relatief eenvoudig: Dougalls stern! De vogel vloog door richting westen en kon helaas niet meer worden teruggevonden.

Weer terug op de Slaakweg zag ik rond half zes een verdachte stern staan. De vogel zat alleen net wat te ver weg voor een zekere determinatie. Vanaf de K. de Vosweg was de vogel beter te zien. Mijn eerste indruk bleek te kloppen: een Dougalls.  Terwijl ik probeerde wat foto's te maken kwam Pieter Doorn met (neem ik aan..) echtgenote aanrijden. Ze konden meteen aanschuiven. Terwijl we met de stern bekeken landde er even na zessen ook nog een tweede Dougalls naast!




Dougalls stern / Roseate Tern
Sterna dougallii

Geeneens van plan vandaag te gaan vogelen en dan toch twee nieuwe soorten zien. Ik heb slechtere dagen meegemaakt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten