Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 14 juni 2011

Terekruiter

Ik was eigenlijk van plan vanmorgen te gaan trainen maar toen het bericht kwam dat de Terekruiter die gisterenavond was gezien nabij Aldegea in Friesland weer was teruggevonden, besloot ik hier naar toe te gaan. Omdat ik altijd te lui was geweest om deze soort te twitchen (er komt er wel weer één..) was hij nog steeds nieuw voor me. Na ongeveer anderhalf uur kwam ik hier aan. Twee weer teruglopende vogelaars gaven aan dat de vogel maar door één persoon gezien was en, ondanks intensief zoeken, niet was teruggevonden.


Op het uitkijkpunt dat niet echt is gebouwd voor het ontvangen van twitches, kon ik met enige moeite nog een plekje krijgen. Na enig zoeken vond ik de adult zomerkleed Rosse Franjepoot (nieuwe jaarsoort) en de Grauwe Franjepoot. Beide vogels helaas op grote afstand. Verder o.a. nog Steltkluut (gaap....), Krombekstrandloper en Zwartkopmeeuw. Na ongeveer 2,5 uur zoeken besloot ik het (mede met de ervaringen van gisteren) voor gezien te houden en richting Schokland te rijden. Aan Flor, die inmiddels ook was gearriveerd, vroeg ik mij te bellen als hij toch nog zou worden teruggevonden.


Ik zat nog maar net in de auto of ik werd gebeld. De Terek was in beeld! Vanwege de fiets-elfstedentocht die gaande was duurde het een hele tijd voor ik weer terug was. Aangekomen op de plek (zo’n 200 meter voorbij het uitkijkpunt) waren er nog maar drie vogelaars aanwezig. Helaas had niemand de vogel ‘doorgegeven’ waardoor deze niet meer in beeld was. De omstandigheden waren verre van ideaal. Behoorlijk wat wind en miezerregen en mede vanwege het spoor een slecht zicht. Rond kwart over vier vonden we de Terekruiter eindelijk terug. Aanvankelijk ver weg maar op een gegeven moment kwam hij naar voren gevlogen. De vijfde nieuwe soort voor het jaar was binnen!

Het volgende doel was de Zwarte ibis van Schokland. Ook hoopte ik hier nog op een zichtwaarneming van Kleinst waterhoen. Staand op een heuveltje werd het gebied afgezocht. Op een gegeven moment kwam er een vliegtuigje laag over waardoor verschillende vogels opvlogen. De ibis vloog hier echter niet tussen. We zagen dat de mensen op de Kleinst waterhoen-plek stonden allemaal één kant opkeken. Zouden zij hem wel hebben gezien? Dit bleek inderdaad het geval. De vogel was ergens achter in het gebied ingevallen. Toen we hier aankwamen was hij snel teruggevonden. De ibis liet zich prima bekijken terwijl hij druk aan het foerageren was. De vogel was behoorlijk alert. Dit is toch een stuk leuker dan die handtamme beesten in die hollandse poldersloten… Hierna nog enige tijd op de plek van het Kleinst waterhoen gestaan maar helaas zonder resultaat.
 

Zwarte ibis / Glossy Ibis
Plegadis falcinellus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten