Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 15 januari 2013

Barmsijzen

Zoals in in mijn vorige bericht had aangegeven is het vorig jaar niet gelukt om één van beide barmsijzen op mijn jaarlijst te krijgen. Gedurende het jaar had wel de nodige barmsijzen gezien en gehoord maar ik had hier verder geen naam op kunnen plakken. Het plan was eind vorig jaar nog een keer voor deze soorten op pad te gaan maar daar is het uiteindelijk niet meer van gekomen. Om deze reden wou ik dit jaar beide soorten het liefst zo snel mogelijk op mijn lijst krijgen.
 
De barmsijzen zijn deze winter alleen behoorlijk dun gezaaid. De afgelopen periode waren er twee plekken waar beide soorten met enige regelmaat gezien werden. Krimpen aan de Lek en de Kraaijenbergse plassen. De eerstgenoemde locatie ligt het dichtst bij huis dus eerst daar maar eens proberen. Vrijdagmiddag 11 januari was het zover. Aangekomen in het gebied duurde het niet lang voor ik in een groepje Putters een Kleine barmsijs ontdekte. Deze liet zich goed bekijken en fotograferen.


 
Putter / European Goldfinch
Carduelis carduelis 
 
  
 
Kleine barmsijs / Lesser Redpoll
Carduelis cabaret
 
Niet veel later vloog er een groepje barmsijzen over mijn hoofd en landde bovenin een Els.  De eerste vogel die ik in mijn telescoop kreeg bleek weer een Kleine te zijn, de tweede kwam ik niet meteen uit. Voor ik de rest goed kon bekijken vlogen ze al weer op. Na nog een paar rondjes te hebben gelopen vond ik ze terug waarbij ik in elk geval één Grote barmsijs met zekerheid kon determineren. Het licht werd nu snel minder en met beide soorten in de ‘pocket’ besloot ik maar weer te vertrekken.
 
In het veld viel het me weer eens op hoe lastig veel van deze vogels te determineren zijn. Ook na
het bestuderen van de
determinatietabel voor barmsijzen werd het me niet veel duidelijker. De meeste vogels uit het groepje van Krimpen aan de lek zagen er wat intermediair uit. Het verbaast me dan ook enigszins hoe makkelijk veel waarnemers een naam op deze vogels  plakken. Als ik de verschillende foto’s van Grote barmsijzen van deze plek op waarneming.nl bekijk vind ik niet in alle gevallen duidelijk dat het om deze soort gaat. Zie bijvoorbeeld deze vogel. Op basis van de foto zou ik hier niet meteen een Grote barmsijs van maken. 

De meeste barmsijzen zagen er ongeveer zo uit:


Barmsijs spec. / Redpoll species
Carduelis cabaret/flammea
 
Wat mij betreft niet meteen een typische Grote barmsijs. Als iemand me goed kan uitleggen waarom het er één is: reacties zijn welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten