Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 8 januari 2013

Opnieuw beginnen

 
De laatste twee maanden van 2012 ben ik flink aan het klussen geweest en ook kwam er nog een griepje tussendoor. Dit had tot gevolg dat een aantal soorten die ik had ‘bewaard’ voor het eind van het jaar (Strandleeuwerik, Bonte kraai, Grote- en Kleine Barmsijs en IJsgors) uiteindelijk de jaarlijst niet hebben gehaald. De lijst kwam uiteindelijk uit op 302 soorten waarmee mijn doelstelling voor het jaar (meer soorten dan in 2011) niet heb bereikt. Ik twijfel nog een beetje of ik in 2013 weer fanatiek ga jaarlijsten. Het plan is dit jaar (nog) wat meer aandacht te besteden aan vlinders en libellen en misschien nog een buitenlandse reis te maken. Wat de vogels betreft gewoon maar beginnen en kijken hoe het loopt.

Op 1 januari ben ik ’s middags kort op pad geweest in de omgeving van Woerden. Eerst naar een plek voor Ransuilen waar tenminste tien vogels zich fraai lieten bekijken. Ze waren (mogelijk vanwege het vuurwerk) wat schrikachtiger dan normaal dus na wat foto’s gemaakt te hebben ben ik maar snel weer vertrokken. De Bosuil in Woerden zat weer op zijn vaste plek en kon ook worden bijgeschreven. Tot slot nog even langs de Ruigpootbuizerd bij Kockengen gereden.
 
 
 
Ransuil / Long-eared Owl
Asio otus
 
 
Bosuil / Tawny Owl
Strix alculo
 
 
Ruigpootbuizerd / Rough-legged Buzzard
Buteo lagopus 
 
2 januari was wel een volledige vogeldag. Als eerste ging het naar de Kwade hoek. Tegenover de parkeerplaats zat een Cetti’s zanger te zingen en langs het pad hoorde ik nog een tweede vogel. Bij de noordpunt van de Kwade Hoek zaten onder andere een groep van ongeveer 65 Sneeuwgorzen, tenminste 20 IJsgorzen en een groepje van 13 Fraters. Vanwege de drukte waren de vogels erg vliegerig en lukte het me maar niet om goede plaatjes te schieten. De Strandleeuwerik was wat lastiger te vinden maar liet zich uiteindelijk ook goed bekijken. Aan de overkant van het water zat een nog een adulte Zeearend op een zandplaat.
 
 
Frater / Twite
Carduelis flavirostris
 
Bij de Brouwersdam was het, wat vogels betreft, erg rustig. Natuurlijk de nodige Brilduikers en Middelste zaagbekken maar nauwelijks fuutjes en duikers. Tussen de Brilduikers zwommen nog wel twee mannetjes IJseend. Op grote afstand zat een groep van circa 1600 Zwarte zee-eenden waartussen ik met wat moeite nog twee Grote zee-eenden ontdekte. Bij de Spuikom zat de Slechtvalk op zijn vaste stekje. 
 
 
Slechtvalk / Peregrine Falcon
Falco peregrinus
 
Bij Neeltje Jans kon de Kuifaalscholver worden toegevoegd aan de jaarlijst en bij het Veerse meer zwom een IJsduiker, vergezeld door maarliefst drie Parelduikers. Snel omgereden naar de Schotsman in de hoop de duikers van wat dichterbij te kunnen bekijken maar hier eenmaal aangekomen bleek het groepje duikers spoorloos verdwenen. Bij Westerschouwen helaas geen Zwarte rotgans en ook langs de Stolpweg was weinig te beleven. Aan de binnenzijde van de Brouwersdam zaten tenminste 9 Europese flamingo's vergezeld door een Caribische en 19 Chilenen.
 
 

Europese en Chileense Flamingo / Greater and Chilean Flamingo
Phoenicopterus roseus / chilensis
 
Omdat het begon te regenen maar niet meer op de uilen gewacht en weer terug naar Woerden gereden.
 
4 januari ben ik ’s middags nog even richting Nieuwkoop gereden. Hier was op 2 januari een Zwarte rotgans ontdekt, een erg leuke regiosoort. Na lang zoeken kon ik de vogel terugvinden. Ook liepen er nog drie Kleine rietganzen. De Witbuikrotgans welke hier eerder ook was gezien werkte helaas niet mee en moest nog maar een dagje wachten.

Zaterdag 5 januari stond ik ’s morgens vroeg in Katwijk op zoek naar de Humes Bladkoning. Na een halfuurtje zoeken begon de vogel ineens te roepen. Helaas lukte het me niet om de vogel ook in beeld te krijgen. Bij Savoy waren de vaste tellers aanwezig, aangevuld met enkele oude bekenden van mijn oude vogelwerkgroep (VBW-Noord Veluwe). Behalve de nodige Roodkeelduikers vloog er weinig over zee en alleen Drieteenmeeuw kon worden toegevoegd aan de jaarlijst. Bij Lentevreugd was de Bonte Kraai nog altijd aanwezig.

Vervolgens doorgereden naar Ter Heide waar al enige tijd een groepje Witbuikrotganzen zit. Omdat ik hier niet echt bekend was parkeerde ik de auto op de verkeerde plek met als gevolg dat ik nog een flink stuk moest lopen voor ik eindelijk het strand op kon. De Witbuiken foerageerden op een golfbreker en waren goed te benaderen. Omdat het behoorlijk miezerde zijn de foto’s helaas niet zo fraai geworden. Eén van deze vogels is geringd. Het betreft een vrouwtje van meer dan 22 jaar oud (meer info over de vogel).
 
 
 
Witbuikrotgans / Pale-bellied Brent Goose
Branta hrota
 
’s middags nog langs Rhoon geweest voor Pestvogels maar deze jammer genoeg niet gezien en ook de barmsijzen bij Krimpen aan de Lek werkten niet mee.
 

Zondag 6 januari in de herkansing gegaan voor de Pestvogels, deze keer in Wijk bij Duurstede. Nu was het wel meteen raak. Omdat het nog wat donker was vielen de foto’s wat tegen. Op deze plek waren ook flink wat Appelvinken aanwezig.


 
 
 
Pestvogel / Bohemian Waxwing
Bombycilla garrulus

Hierna via Delta Schuitenbeek naar de Ibisweg in Flevoland gereden. Hier wordt al een tijdje een Taigarietgans gemeld maar niet iedereen is overtuigd van de determinatie. Maar even met eigen ogen bekijken dan. Tussen de vele Toendrarietganzen kon ik echter niets ontdekken wat op een Taiga leek. Bij het Jan van den Bosch pad nog wat nieuwe jaarsoorten (o.a. Wilde zwaan en Pontische meeuw). Ook nog enige tijd tevergeefs gezocht naar de Europese kanaries bij het Fluitbos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten