Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

donderdag 17 januari 2013

Brubo

 
Voor vandaag had ik een strakke planning gemaakt. Het eerste doel was de Bruine boszanger van Geestmerambacht, daarna de Kleine burgemeester van Castricum en dan via de Ringsnaveleend van de Weerribben weer richting huis.

Even voor negen uur 's morgens kwam ik aan bij de plek van de Brubo. Jan de Jong was hier al even aan het zoeken maar had de vogel nog niet gevonden. We zagen dat men bezig was de rietkraag waar de vogel regelmatig in zat te maaien. Dat stemde niet hoopvol... Even later arriveerde ook Pim Julsing. Terwijl we stonden te kletsen kwam er een Roerdomp langsvliegen. De eerste van het jaar. Hierna kwam ook Roland Jansen aanlopen en samen met nog enkele andere vogelaars werd verder gezocht. Zonder veel succes, tot ik besloot wat verder langs het pad bij het net verwijderde riet te kijken. Het duurde niet lang voordat ik daar een vogeltje zag scharrelen, de Bruine boszanger. De anderen waren snel ter plekke en konden de vogel ook fraai zien.
 
 
 


 
 


 
Het beestje was absoluut niet schuw en liet zich tot op een afstand van twee meter goed bekijken en fotograferen. Jammer genoeg was het nog vrij donker maar desondanks toch wat leuke plaatjes kunnen maken. Na de vogel een half uurtje te hebben gevolgd was het tijd om te vertrekken richting het volgende doel.

Aangekomen in Castricum was de vijver waar de Kleine burrie al verschillende malen was gezien snel gevonden. Bij het wak zaten verschillende soorten meeuwen maar de burrie zat er helaas niet tussen. Samen met Pim en Roland hier tot ongeveer twee uur gestaan maar de vogel werkte niet mee.

Het was inmiddels te laat geworden om nog naar de Ringsnaveleend te rijden dus besloot ik in de polders bij Petten te gaan zoeken naar Dwerganzen. Deze soort had ik deze maand tot twee keer toe gemist bij Strijen en stond dus nog niet op de jaarlijst. Driemaal was dit keer geen scheepsrecht en dus vertrok ik zonder deze soort weer richting Woerden.

Ondanks het missen van deze soorten toch een heel geslaagd dagje want hoe vaak zie je nu een Brubo open en bloot scharrelen op twee meter afstand..?


 


 

Bruine boszanger / Dusky Warbler
Phylloscopus fuscatus
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten