Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

woensdag 16 januari 2013

Burrie en Roodhalsganzen

Deze winter zijn de burgemeesters dungezaaid dus toen er een Grote burgemeester werd gemeld bij Vlaardingen was het besluit snel gevallen. 12 januari om even voor negen uur stond ik op de Maasboulevard de grasveldjes af te zoeken naar deze noordelijke meeuw. Omdat de vogel zich niet liet zien stond ik wat met de locals te kletsen. Een halfuurtje later kwam één van deze mannen op zijn brommertje naar me toegereden met de mededeling dat twee andere vogelaars de meeuw zojuist hadden zien overvliegen richting de Koningin Wilhelminahaven. Hier aangekomen was de vogel net weer gevlogen. Toen ik, na nog wat rondjes te hebben gereden, terugkeerde had ik geluk. Net toen ik wou vertrekken kwam de vogel ineens langsgevlogen.
 



Grote burgemeester / Glaucous Gull
Larus hyperboreus
 
Op dezelfde plek zat ook nog een mooie Geelpootmeeuw. Voordat ik deze fatsoenlijk kon fotograferen vloog ook deze vogel weg.

 
 

Geelpootmeeuw / Yellow-legged Gull
Larus michahellis

Hierna ging het door naar Strijen waar deze morgen zowel Dwerg- als Roodhalsgans waren gezien. Helaas, tegen de tijd dat ik hier aankwam, was van beide soorten geen spoor meer te bekennen. Omdat ik toch graag Roodhalsganzen wou zien besloot ik door te rijden naar Yerseke. Hier was al enige tijd een familiegroepje van twee adulte vogels met vier jongen aanwezig. Zoveel Roodhalsganzen had ik nog nooit bij elkaar gezien. Dit verliep gelukkig wel soepel. Meteen bij aankomst had ik de vogels in beeld.


 
Roodhalsgans / Red-breasted Goose
Branta ruficollis

Volgende stop, weer een gans. De Sneeuwgans bij Wissenkerke kon snel worden bijgeschreven en ik lag weer aardig op schema. Nu de doelsoorten (op de Dwerggans na) binnen waren kon ik op mijn gemak vogelen.


Sneeuwgans / Snow Goose
Anser caerulescens

Bij het Veerse meer geen duikers en dus concentreerde ik me maar op het fotograferen van een Kauwtje. Bij de Brouwersdam was het ook erg rustig dus ging hier een Steenloper op de plaat.


Kauw / Jackdaw
Corvus monedula

 
Steenloper /  Ruddy Turnstone
Arenaria interpres

 
Tot slot nog wat rondjes gereden op zoek naar Velduilen maar deze lieten zich helaas niet zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten