Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

maandag 11 februari 2013

En een derde

Vrijdagmorgen 8 februari eerst naar de sportschool geweest en daarna wat boodschappen gedaan. Pas bij thuiskomst zag ik op mijn telefoon dat er een vrouwtje Brilzee-eend was ontdekt bij de Brouwersdam. Mijn navigatie leidde mij in eerste instantie een doodlopend weggetje op. Dan maar parkeren bij de Brouwersdam en een stuk het strand aflopen. In eerste instantie zag ik alleen wat Grote Zee-eenden. Pieter Doorn stond een stuk verderop en belde me met de mededeling dat de vogel het laatst wat meer richting de Brouwersdam was gezien. Een paar honderd meter terug vond ik de Brilzee-eend uiteindelijk in een grote groep Grote Zee-eenden. Ik belde Pieter die een stuk verderop op de duinenrand stond te kijken. Hij gaf aan dat hij de vogel ook net had gevonden. Na de vogel even bekeken te hebben besloot ik nog even de Grote Zee-eenden te tellen. In totaal kwam ik op tenminste 86 exemplaren maar het werkelijke aantal lag waarschijnlijk nog een stuk hoger.

Hierna nog even naar de Stolpweg gereden in de hoop eindelijk de Velduil op de jaarlijst te kunnen zetten. Terwijl ik naar een mooie Ruigpootbuizerd stond te kijken zag ik ineens een vogel bovenop een paaltje te zitten: Velduil! Hier heel voorzichtig heengereden om vanuit de auto wat foto’s te kunnen maken, maar helaas vloog de vogel op om wat verder verborgen in het gras te gaan zitten. Ondertussen was het al weer aardig donker geworden. Tijd om weer huiswaards te keren.


Velduil / Short-eared Owl
Asio flammeus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten