Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 19 februari 2013

Kleine burrie, MiBo en Eurokanarie

Voor zondag stond een hele trip gepland. Eerst naar Heiloo voor de Kleine Burgemeester die een week eerder verstek liet gaan, vervolgens richting Ermelo voor de Middelste bonte specht, naar Zwolle voor de Europese kanaries en daarna nog even bij mijn ouders langs in Harderwijk.

Om ongeveer tien over negen stond ik aan de Patrijsakkers in Heiloo. Nadat ik wat brood had gestrooid kwam de Kleine burrie er onmiddelijk aanvliegen. De vogels liet zich, ondanks het verre van optimale licht, prima fotograferen op nog geen tien meter afstand.

 
 
Kleine burgemeester / Iceland Gull
Larus glaucoides
 
 
Stormmeeuw / Common Gull
Larus canus

Op naar Ermelo. De Middelste bonte specht vergde wat meer zoekwerk maar even voor twaalf uur begon een exemplaar te roepen. Helaas kon ik slechts een glimp van de vogel opvangen, maar ok, hij kon op de jaarlijst. Hopelijk zullen er dit jaar nog wat betere waarnemingen volgen. Hier ook mijn eerste Raaf van het jaar.

In Zwolle aangekomen zag ik enkele vogelaars naar een boom kijken. Meteen raak: drie Europese kanaries (twee mannetjes en één vrouwtje). Eén van de mannetjes was fanatiek aan het zingen. Ik had geluk want na nog geen vijf minuten vlogen de vogels in zuidoostelijke richting weg.

 
Europese kanarie / European Serin
Serinus serinus

Op deze plek ook nog wat plaatjes van Appelvinken en Ringmussen geschoten en vervolgens door naar Harderwijk. Weer een erg leuk dagje.

 
 
Appelvink / Hawfinch
Coccothraustes coccothraustes
 
 
Ringmus / Tree Sparrow
Passer montanus
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten