Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

maandag 18 februari 2013

Vier op een rij

Op woensdagmiddag 13 februari werd door Mark Hoekstijn een Geelsnavelduiker ontdekt op het Grevelingenmeer. Deze soort was al een flink aantal jaren niet meer twitchbaar geweest en dus voor veel vogelaars nog nieuw. Zelf had ik de soort in 1996 prachtig mooi gezien op de Reeuwijkse plassen (mooi in het zonnetje op ongeveer 20 meter) dus voor mij had de vogel niet heel veel haast. Voor donderdag was sneeuw en ijzel voorspeld en ik had er niet zoveel zin in om in deze omstandigheden de weg op te gaan. Achteraf een gelukkige keuze want de weersomstandigheden op donderdag waren nogal bar en een enkeling is zelfs in de sloot beland. Bovendien werd de vogel na tienen niet meer gezien.

Vrijdagmorgen besloot ik eerst te gaan trainen en daarna pas door te rijden richting Dreischor. Na een stuk over de dijk gelopen te hebben en snel door de telescoop van Bas v/d Burg te hebben gekeken mocht de Geelsnavelduiker op de jaarlijst. De duiker zwom erg ver weg en was dan ook niet echt herkenbaar op de foto te zetten. Bas wees me ook nog op een Roodhalsfuut waardoor ik in één klap mijn duikers en futen compleet had.

Na in de buurt van Zonnemaire even gestopt te zijn om enkele Wilde zwanen op de plaat te zetten reed ik door naar de Brouwersdam.

 
Wilde zwaan / Whooper swan
Cygnus cygnus

Hier hoorde ik dat aan de binnenzijde een groepje van vier Parelduikers zou zitten en er ook een IJsduiker moest rondhangen. Een mooie gelegenheid om alle duikers op één dag te zien. De Parelduikers waren snel gevonden maar zaten jammer genoeg erg ver weg. De IJsduiker liet zich niet terugvinden. Dan maar weer terug om het vrouwtje Brilzee-eend nog een keer te bekijken wat na enig zoeken ook lukte. Omdat de IJsduiker weer was gemeld reed ik terug en deze keer was de vogel snel gevonden. Aan de buitenzijde van de dam zag ik vervolgens een groep van 12 Roodkeelduikers waarmee alle duikers binnen waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten