Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

vrijdag 22 februari 2013

Limburg

Donderdag 21 februari was het weer tijd voor mijn jaarlijkse trip naar Zuid-Limburg. De doelsoorten waren ook dit jaar weer Kuifleeuwerik, Kortsnavelboomkruiper en Grauwe gors.

Voor de eerste soort ging het naar de Vijlenersbossen bij Vaals. Daar aangekomen zag ik dat de weg was afgesloten met een slagboom. Via een aantal onverharde paden (ik was immers bestemmingsverkeer) kwam ik uiteindelijk toch op de gewenste plek uit. Na ruim een uur zoeken was de eerste target binnen. Een Kortsnavelboomkruiper liet zich zeer fraai zien maar was helaas te snel om te digiscopen. Een meter of zestig verderop vond ik nog een tweede exemplaar. In tegenstelling tot de voorgaande jaren liet de Middelste bonte specht zich niet horen of zien.

Onderweg naar het dorpje Puth begon het te sneeuwen. Ik parkeerde de auto bij een voetbalveldje waar een grote groep Kramsvogels aan het foerageren was. Met de telescoop zag ik tussen enkele Geelgorzen en Rietgorzen vrijwel meteen een aantal Grauwe gorzen zitten. Volgende doelsoort binnen. Terwijl ik deze vogels probeerde te fotograferen hoorde ik het onmiskenbare geluid van Kraanvogels. Snel zocht ik een hoger punt op. Ik telde er tenminste 600 maar waarschijnlijk waren het er heel wat meer. Omdat ik meer aandacht besteedde aan het tellen was ik te laat voor fatsoenlijke foto's.


Kramsvogel / Fieldfare
Turdus pilaris
 


Grauwe gors / Corn Bunting
Miliaria calandra


Kraanvogel / Common Crane
Grus grus

Twee van de drie binnen, op naar de laatste soort. Aangekomen bij de Tradeport west bij Venlo ging ik meteen op zoek naar de Kuifleeuwerik. De soort is zo goed als uitgestorven in Nederland en dit kon wel eens de laatste kans zijn de vogels te zien. Op het grote vrachtwagenparkeerterrein waren de ze snel gevonden. De vogels zagen er niet uit.. De kop en borst van de vogels waren besmeurd met olie. Dit kon natuurlijk niet gezond zijn en ik vroeg me af op ze het nog lang vol zouden houden. Met de laatste doelsoort binnen besloot ik terug naar huis te rijden.



Kuifleeuwerik / Crested Lark
Galerida cristata

Geen opmerkingen:

Een reactie posten