Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zondag 23 januari 2011

Brouwersdam

Afgelopen vrijdag (21 januari) stond de Brouwersdam op het programma. Toen ik wegreed uit Woerden was het behoorlijk mistig waardoor ik me een beetje zorgen maakte. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik onverrichter zake zou moeten terugkeren uit de Delta vanwege dichte mist. Gelukkig klaarde het bij Stellendam al weer op.

De eerste stop was bij Markenje. Hier waren 23 Witbuikrotganzen aanwezig. Een groep van 20 vogels en een groepje van drie exemplaren. Verder hier o.a. twee Slechtvalken (aan het grootteverschil te zien man en vrouw) en een groep (IJslandse) Grutto's.



Hierna reed ik verder naar de Brouwersdam. Hier grote aantallen Roodkeelduikers (tenminste 60 ex.), Kuifduikers (ca. 50), Zwarte Zee-eenden (tenminste 80), Middelste zaagbekken en enkele honderden Brilduikers.







Tussen de Brilduikers zaten (tenminste) 5 IJseenden, zoals gebruikelijk te ver weg voor een goede foto.



Ondanks intensief zoeken kon ik helaas geen Grote Zee-eenden vinden. Bij de Spuikom vloog er een  Slechtvalk vlak voor de auto langs achter een Steenloper aan. Ik kon dit schouwspel tenminste vijf minuten lang van korte afstand volgen voordat beide vogels achter de dijk verdwenen.

Langs de Stolpweg helaas weer geen Velduil maar wel Patrijs, Blauwe kiekendief en IJsvogel. Bij de Koudekerksche inlaag was behalve een vrouwtje Slechtvalk (al weer de vierde voor vandaag) weinig te beleven. Bij de Luchtenburgseweg liet een Torenvalk zich zeer goed benaderen en fotograferen.



 

In de hoop nog wat Witbuikrotganzen op de foto te kunnen zetten reed ik naar de Karrevelden bij Scharendijke. Hier jammer genoeg geen witbuiken maar wel een groep van ongeveer 200 Kleine Zwanen.

Terug op de Brouwersdam dezelfde soorten als vanmorgen plus nog een Roodhalsfuut. Hier kwam ik Dirk van Straalen tegen die me vertelde dat bij Port Zeelande een groep Witbuikrotganzen zat die zich goed lieten zien en fotograferen. Helaas, toen ik op de betreffende plek aankwam waren ze nergens meer te bekennen... Terug op de Brouwersdam nog even (tevergeefs) gezocht naar een waarschijnlijke IJsduiker waarna de vogeldag er weer op zat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten