Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

donderdag 6 januari 2011

De aftrap

Zoals elke jaarlijster stond ik op 1 januari te popelen om te beginnen. Omdat ik op familiebezoek ging beperkte het vogelen zich tot wat te zien was vanuit de rijdende auto. Zo'n 20 soorten met als 'hoogtepunt' een overvliegende Grote zilverreiger. De volgende dag moest ik werken op de sportschool en kwam er helemaal niets van vogelen. Hierna begon de reguliere werkweek weer. Omdat ik het komende weekend ook niet veel tijd zou hebben besloot ik donderdag vrij te nemen om toch nog wat te kunnen vogelen. De weervoorspellingen waren niet geweldig maar het zou in elk geval een deel van de dag droog zijn. 's Morgens nog even op de buienradar gekeken en het leek tot in de middag redelijk droog te blijven.

Om iets over achten 's morgens vertrok ik richting Barendrecht. Ongeveer een uur later reed ik 'Het Weegje' op, parkeerde de auto aan het eind van de straat en liep verder langs het fietspad. Vrijwel onmiddelijk vlogen er zes vogels over mijn hoofd en landden boven in en boom: Pestvogels! Dat ging makkelijk. Ik schoot nog een paar digiscoopplaatjes maar het was nog wat te donker.




Tijd om te wachten op wat beter licht was er helaas niet want ik had een druk programma. Volgende stop: Grevelingendam. Hier enige tijd zonder succes gezocht naar de Fraters die hier eerder waren gezien. Vervolgens door naar de Zandhoekweg bij Wissekerke. Daar aangekomen zag ik het busje van Marc Plomp al staan: Een goed teken! En ja hoor, de Grote geelpootruiter vloog over ons heen en landde naast me in het slootje. Het lukte me om een paar foto's te maken maar ook deze waren wat aan de donkere kant.



Het hoofddoel voor vandaag was binnen! Op naar de volgende leuke soort. Sinds eind vorig jaar bevindt zich een IJsduiker aan de noordzijde van het Veerse meer. Geen spectaculaire soort (vorig jaar zag ik er vier) maar het lag op de route en je weet maar nooit hoe het jaar verder loopt. Aangekomen op de parkeerplaats zag ik onmiddelijk twee duikers zwemmen. De IJsduiker en een Parelduiker. De eerste keer dat ik beide soorten naast elkaar zag zwemmen.





De harde regen nodigde niet echt uit om nog even rustig over het meer te kijken dus reed ik maar meteen door naar de Oosterscheldekering. Dit is een goede plek om Kuifaalscholvers te zien. Het duurde dan ook niet lang voor ik er één op een gele boei zag zitten. Het zicht was niet erg goed en de gemaakte foto was zo waardeloos dat ik hem maar niet heb geplaatst. De Stolpweg leverde helaas geen Velduil of IJsvogel op zodat ik het moest doen met enkele Kleine zilverreigers. Deze lieten zich zeer fraai zien maar het regende helaas te hard om echt mooie foto's te maken.


Aangekomen op de Brouwersdam werd het zicht steeds slechter. Het had dan ook weinig zin om hier lang te gaan zoeken naar leuke fuutjes, IJseenden en dat soort spul. Veel verder dan enkele Roodkeelduikers en een Zwarte zee-eend kwam ik niet. Vanwege het slechte zicht besloot ik niet verder te gaan zoeken naar Zwarte- en Witbuikrotganzen maar huiswaards te keren. Wel met een kleine omweg want ik kon het niet laten om nog even in het Oudeland van Strijen te zoeken naar Dwergganzen. Het duurde niet lang of ik had een groepje van twaalf stuks in beeld. Daarna volgden er nog groepjes van zes en van twee. Een leuke afsluiting van een toch wat verregende dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten