Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zaterdag 8 januari 2011

Waterspreeuwen!

Aangezien mijn vriendin vanmiddag naar een musical ging had ik vandaag een paar uurtjes 'vrij'. Ik besloot daarom een kijkje te gaan nemen in de Amsterdamse Waterleidingsduinen. Hier zijn al enige tijd twee (Zwartbuik) Waterspreeuwen aanwezig. Vorig jaar heb ik helaas geen tijd gehad maar dit jaar moest het er toch van komen. Je bent aan het jaarlijsten of niet..! Het was inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik een Waterspreeuw had gezien. Mijn eerste was ooit ook in de AW-duinen, hierna heb ik er nog twee keer één gezien bij de Hierdense Beek (bij Harderwijk).

Na een ritje van ongeveer drie kwartier parkeerde ik mijn auto bij 'De Oase' en liep in zuidwestelijke richting langs het betonnen kanaaltje. Het duurde niet lang of ik zag met het blote oog al een Waterspreeuw zitten. Ondanks (of juist dankzij) dat de vogel zich van heel dichtbij liet bekijken was hij nog best lastig te digiscopen.  Als je fotografeert met je telescoop heb je namelijk een heel beperkte scherptediepte. Hoe dichterbij de vogel zit hoe lastiger het wordt! Ik moest dan ook regelmatig wat afstand nemen. Ook was het behoorlijk donker en duurde het even voor ik de belichting op orde had. Veel plaatjes schieten en maar hopen dat er een paar scherpe tussen zitten...






Na een kleine honderd foto's te hebben gemaakt besloot ik dat het voldoende was geweest en liep ik verder langs het kanaal op zoek naar het tweede exemplaar. Een kleine honderd meter verder zag ik hem zitten. Twee andere fotografen liepen er bijna langs en vonden hem pas toen ik naar beneden wees. Na ook van deze vogel de nodige plaatjes geschoten te hebben liep ik weer terug. Vanwege de harde wind lieten de meeste vogels zich slecht zien en dus besloot ik maar snel weer richting Den Haag te vertrekken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten