Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

vrijdag 7 januari 2011

Ruigpoten en Kraanvogels

Na de verregende dag van gisteren twijfelde ik even of ik nog op pad zou gaan of dat ik toch maar zou gaan werken. Toen ik vanmorgen naar buiten keek zag ik dat het droog was. Een snelle blik op buienradar leerde me dat het de komende paar uren nog droog zou zijn in de omgeving van Almere. Op pad dus!

Er is op dit moment een invasie van Ruigpootbuizerden aan de gang maar ik had er deze winter nog geen gezien. Daarom was de eerste stop langs de Dodaarsweg (gemeente Zeewolde).


De braakliggende velden hier trekken veel roofvogels aan, waaronder ook Ruigpootbuizerden. Bij aankomst zag in onmiddelijk enkele buizerden op de weg zitten. De eerste twee waren 'gewone' Buizerden maar de derde was een Ruigpoot! Deze laatste bleek een stuk schuwer want hij/zij vloog meteen op. Een klein halfuurtje op deze plek leverde behalve de nodige Buizerden en Torenvalken, drie Ruigpootbuizerden, drie Blauwe kiekendieven en tenminste twee Smelleken op. Een van de Ruigpoten liet zich fraai fotograferen:



Aan de andere kant van de weg foerageerde nog een groep van ongeveer 30 Wilde zwanen.

Volgende stop was de Grote Praambult. Behalve grote aantallen runderen en Edelherten was hier weinig te beleven. In een groep foeragerende Zwarte kraaien ondekte ik nog wel een Bonte kraai. Toch een goede soort om binnen te hebben want in het hele vorige jaar heb ik er maar één gezien. De afstand was helaas te groot voor een fatsoenlijke foto. Daarom deze maar:



Net toen ik weg wou gaan vloog er op korte afstand een Holenduif met enorme vaart langs me heen. De reden van de haast bleek al snel: een adulte man Slechtvalk probeerde de vogel te pakken te krijgen. Na een mislukte duik wist de duif te ontkomen en ging de valk bovenin een elektrischiteitsmast zitten.



Na deze vogel gedigiscoopt te hebben vervolgde ik mijn weg. Bij de Kleine Praambult was niets te zien dus reed ik verder naar de wildroosters. Hier zag ik vlak naast de weg een Klapekster in een boompje zitten. Meteen de berm in en de apparatuur in stelling brengen, maar helaas, net voor ik kon afdrukken werd de vogel verstoord door een auto die met hoge vaart over de wildroosters reed. K*t!!  Nog even gewacht maar de vogel keerde niet terug op zijn oude plek. Wel vloog hier nog een Ruigpootbuizerd rond.

Op de weg terug naar huis stopte ik nog even op de Grote Praambult. Vrijwel meteen zag ik vijf grote vogels mijn kant op vliegen. Kraanvogels! Ik wist nog een paar plaatjes te schieten voor de vogels in zuidelijke richting verdwenen.



Op de weg terug begon het weer te regenen en kon ik op de A12 meteen aansluiten in de file in de richting van Woerden.

2 opmerkingen:

  1. Dag Pascal,

    Leuk blog!! Hopelijk lukt het je dit jaar. Mij is het nog niet gelukt op de 300 te halen op mijn levenslijst maar ja, wat wil je zonder auto;)

    Succes!!

    Mvg,
    Cornelis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Cornelis,

    het is mij ooit ook gelukt zonder auto de 300 te halen. Het is dus zeker mogelijk. Het is Johannes Fischer vorig jaar ook gelukt (mede dankzij mijn auto maar ok...) Succes ermee en misschien tot in het veld.

    BeantwoordenVerwijderen