Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 25 oktober 2011

Blauwstaart

Op donderdag 20 oktober werd door Willem Olbers de Blauwstaart terug gevonden die eerder bij Castricum was gevangen. Een snelle rekensom leerde dat het me niet meer zou lukken hier tijdig te komen. Vrijdagmorgen had ik eerst een zitting bij de rechtbank waardoor ik pas om ongeveer half één aankwam bij het duinreservaat. Onderweg hoorde ik nog een Bladkoning roepen. Omdat de Blauwstaart voor mij prioriteit had (nieuwe soort) besloot ik niet verder naar de vogel te zoeken.
Even verderop kwam ik Co van der Wardt tegen en samen liepen we richting Hoefijzermeer. Onderweg kwamen we verschillende vogelaars tegen die aangaven dat de vogel erg skulkerig was maar zich af en toe goed liet zien. Aangekomen op de bewuste plek hoorden we dat de vogel zich een minuut of 20 geleden voor het laatst had laten zien. Geduldig afwachten dan maar….
Na ruim een half uur wachten zag ik achter me een fotograaf (zonder verrekijker, dus geen echte vogelaar) druk fotograferen maar omdat hij verder niets zei of gebaarde, zocht ik hier niets achter. Achteraf bleek dat hij de Blauwstaart in beeld had maar hij dit stil hield voor de rest van de aanwezigen. Erg kinderachtig!Wel gebruik maken van de info van andere vogelaars maar zelf niets doorgeven...
Na ruim vier uur wachten had de vogel zich nog niet laten zien. Een aantal mensen had de hoop al opgegeven en was weer vertrokken. Om ongeveer kwart voor zes stond ik wat met Co te kletsen toen ik plotseling een vogeltje uit de heg zag vliegen. Blauwstaart! De vogel liet zich korte tijd prima bekijken en Co kon een paar mooie plaatjes schieten. Helaas was het voor mij net te donker om te digiscopen.
De rest van de mensen had ons gelukkig gezien en kon de vogel ook nog in beeld krijgen.


Blauwstaart / Red-Flanked Bluetail
Tarsiger cyanurus
(foto: Co van der Wardt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten