Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zaterdag 8 oktober 2011

Grote burrie?

Voor vrijdag 7 oktober was er windkracht zes uit het noordwesten voorspeld. Een prima windje om (voor de derde keer deze week) zeetrek te gaan tellen bij Katwijk. Even voor half acht kwam ik aan op de telpost. Bas van den Burg en Frank van Duivenvoorde waren al aanwezig. Na me geïnstalleerd te hebben was het even wachten tot er voldoende licht was om de telling te starten. Ondertussen werd het als maar drukker. De harde wind maakte het lastig om te telescoop stil te houden en de anderen te verstaan. Mede hier door heb ik de nodige vogels  gemist. Wel zag ik twee Vale stormvogeltjes vlakbij langskomen.  Een dichtbij langsvliegende Vorkstaartmeeuw werd maar door één persoon (van de dertig…) gezien.

Verder vlogen er de nodige jagers langs waarvan een aantal, naar mijn bescheiden mening,  wel erg makkelijk als Middelste jagers werden geclaimd. Vaak alleen op basis van de jizz terwijl dit, op zijn zachtst gezegd, een erg subjectief kenmerk is. Deze vogels gingen (op één na) dan ook mijn boekje in als jager spec. Ook had ik de indruk dat in elk geval één van de gemelde Grauwe pijlen gewoon een verre, keilende jager (waarschijnlijk kleine) was.

Even voor tienen werd door Bas van den Burg een op grote afstand langsvliegende Vorkstaartmeeuw gemeld. Al snel had ik de vogel ook in beeld maar jammer genoeg kon ik Drieteenmeeuw niet uitsluiten. Ik heb alle vertrouwen in de determinatie van Bas maar ik heb voor mezelf de regel dat ik de soort ook zelf als zodanig gedetermineerd moet hebben. Helaas, niet op de jaarlijst…

Ongeveer een kwartier later kreeg ik een grotere meeuw in beeld. Ik kon zo snel geen zwart in de vleugel ontdekken…. Plots werd er ‘GROTE BURGEMEESTER..!’ geroepen. Aangezien ik in het verleden een aantal keren bijna de mist in ben gegaan met dergelijke op grote afstand langsvliegende meeuwen (deze bleken vaak als ze wat dichterbij kwamen toch wat zwart in de vleugel te hebben) en begin oktober toch wat aan de vroege kant is bleef ik toch wat twijfelen.  De andere mensen waren er allemaal van overtuigd dat het een burrie was (op Teus na geloof ik). Het zal er dan ook wel één geweest zijn maar gelet op de bovengenoemde regel  kwam hij toch niet op de jaarlijst. Tja, op deze manier kom in natuurlijk niet aan de 300…Ik kreeg ook nog even een jager in beeld die ik wel erg veel op een juveniele Kleinste jager vond lijken maar helaas, ook nu geen positieve determinatie.

Met deze missers was het al met al toch een behoorlijk frustrerend dagje, maar ok, liever zuiver in de leer dan klakkeloos andermans waarnemingen overnemen. Helaas geen foto's deze keer maar ik beloof dat in mijn volgende post ruimschoots goed te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten