Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 25 oktober 2011

Kiezen...

Afgelopen week was op Vlieland een Bruine boszanger gezien, voor mij nog een nieuwe soort. Ik zag het niet zo zitten om voor deze soort helemaal naar dit waddeneiland te reizen. Er zal er vast nog wel eens een op het vasteland gevonden worden. Op zaterdag werd er ook nog een Raddes’ boszanger gezien. Dit veranderde de zaak. Twee nieuwe boszangers, die kans kon ik niet laten schieten. Om zeker te zijn dat ik een plekje op de boot zou hebben snel gereserveerd.
’s Avonds werd er alleen ook een Kleine klapekster gemeld bij Koudekerke in Zeeland. Beide op één dag zou niet gaan lukken, ik moest dus kiezen. Mijn keuze viel uiteindelijk op de klapekster.
Zondagmorgen om  kwart over zeven vertrok ik vanuit Woerden. Het plan was richting Harlingen te rijden en, als de klapekster werd gemeld voor ik op de boot zat, weer om te draaien. Ter hoogte van Lelystad kwam de ‘piep’. Snel omgekeerd en naar Koudekerke gereden. Bij aankomst zag ik de Kleine klapekster al meteen zitten. De vogel kwam af en toe behoorlijk dichtbij en liet zich goed digiscopen. Toen er een Smelleken kwam langsgevlogen drukte de vogel zich even.




Kleine klapekster / Lesser Grey Shrike
Lanius minor

Even was er paniek vanwege een op grote afstand langsvliegende slanke, kiekendief. Steppe-? Helaas liet de vogel zich niet goed genoeg gezien voor een positieve determinatie.
Aangezien er in de buurt ook een Amerikaanse smient was gemeld besloot ik hier ook nog even langs te rijden. Helaas was er op de bewuste plek geen spoor van de vogel te bekennen en na een uurtje wachten besloot ik het voor gezien te houden.
Op de terugweg nog even, via de Stolpweg (geen Velduil, nog wel twee Blauwe kiekendieven)  langs de Brouwersdam. Hier was niet zo heel veel te beleven: twee Roodhalsfuten, twee Kuifduikers, een vrouwtje Zwarte zee-eend, Paarse strandloper, Zeekoet en een langsvliegende Jan-van Gent.


Zwarte zee-eend / Common Scoter
Melanitta nigra

Achteraf gezien een erg gelukkige keuze gemaakt aangezien beide boszangers van Vlieland die dag niet meer zijn gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten