Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

vrijdag 20 mei 2011

Geheim...

Aangezien er vandaag weinig bijzonders was gezien besloot ik wat ontbrekende ‘zomersoorten’ aan mijn lijst toe te voegen. Als eerste naar de Hollandse kade voor Spotvogel, Grauwe vliegenvanger en Bosrietzanger. De eerste soort bleek makkelijk. Al meteen bij het uitstappen hoorde ik twee vogels zingen. De rest van de wandeling leverde nog tenminste 20 exemplaren op. Bij Kockengen mijn eerste Grauwe vliegenvanger van dit jaar. De Bosrietzanger liet zich niet horen. Vervolgens bij Noorden enige tijd, zonder succes, gezocht naar de Grote karekiet die hier al even aanwezig is. Hierna nog even langs de Groene Jonker geweest. Hier alleen het gebruikelijke spul. Nog wel wat leuke plaatjes gemaakt van Zomertaling, Geoorde fuut en Rietzanger.


Geoorde fuut / Black-necked Grebe
Podiceps nigricollis


Zomertaling / Garganey
Anas querquedula


Rietzanger / Sedge Warbler
Acrocephalus schoenobaenus 

’s Avonds langs de bekende plek voor Woudaap gegaan. Deze plek wordt nog altijd angstvallig geheim gehouden. Voor sommige soorten/plekken begrijp ik dat heel goed (bv. de broedende Bijeneters van vorig jaar in Limburg) maar in dit geval vind ik het wat overdreven. Half vogelend Nederland kent deze plek inmiddels. Bovendien bevinden de vogels zich langs een druk belopen kade nabij een vakantiepark en lijken zich hier niet aan te storen. Maar ok, ik zal hier geen spelbreker zijn...

In totaal zag ik tenminste vier vogels: drie mannetjes en een vrouwtje. De vogels vlogen regelmatig heen en weer en op een gegeven moment vloog er zelfs één laag over onze hoofden. Een van de vogels bleef lang genoeg wat hoger in het riet zitten zodat ik nog een paar foto's kon maken.



Woudaap / Little Bittern
Ixobrychus minutus

De andere twee doelsoorten voor vanavond waren Kwartel en Kwartelkoning. De Kwartels lieten zich helaas niet horen. Hier nog wel een Steenuil. Op weg naar de Kwartelkoningplek liet mijn navigatie mij helaas in de steek. Ik kwam uit bij een industrieterrein in Bleiswijk waar, midden op een parkeerplaats, een Patrijs zat te roepen. Ik kon helaas niet uitstappen om mijn fotospullen te pakken maar Luuk Punt die hier ook verzeild was geraakt heeft nog wel een plaatje kunnen schieten. Uiteindelijk toch nog op de plek terecht gekomen maar ook de Kwartelkoning liet zich niet horen.

Drie van de zeven doelsoorten waargenomen, een wat teleurstellende score. Maar ok, er is nog voldoende kans de andere soorten aan de jaarlijst toe te voegen.

Foto’s volgen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten