Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

maandag 2 mei 2011

Witvleugel- en Witwangstern

Vrijdagmiddag, onderweg naar Kortenhoef, eerst even gestopt bij de Groene Jonker. Hier waren behoorlijke aantallen Bosruiters aanwezig. Ook liet een paartje Steltkluten zich fraai bekijken. Verder, zoals gebruikelijk, Geoorde futen en verschillende eendesoorten.



Bosruiter / Wood Sandpiper
Tringa glareola


Geoorde fuut / Black-necked Grebe
Podiceps nigricollis


Steltkluut / Black-winged Stilt
Himantopus himantopus

Hierna reed ik door richting Kortenhoef, parkeerde de auto bij het begin van de Lambertszkade en liep de kade op. Door de begroeiing langs de kade deed de plas (Wijde blik) zijn naam weinig eer aan. Op de plas vlogen honderden Zwarte sterns en enkele tientallen Dwergmeeuwen en Visdieven. Helaas bevonden ze zich ver op de plas en de harde wind maakte het zoeken niet echt comfortabel. Na enige tijd zoeken had ik nog altijd geen van beide doelsoorten gevonden. Omdat ik inmiddels aardige dorst had gekregen besloot ik even terug naar de auto te lopen om wat drinken te halen. Na terugkomst vond ik al vrij snel een Witvleugelstern en even later ook nog een Witwangstern. Deze laatste liet zich helaas maar kort bekijken terwijl hij even omhoog vloog in een groep Zwarte sterns. Helaas geen hele goede waarnemingen, maar ok, ze konden in elk geval op de jaarlijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten