Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 31 mei 2011

Ralreiger

Donderdagavond twijfelde ik nog of ik naar Texel zou gaan om een Ralreiger te twitchen. Is de soort het waard om hier (met slecht weer) helemaal naar toe te rijden en, naast de benzinekosten, ook nog eens 35 Euro voor een oversteek te betalen? Of moet ik maar gewoon afwachten tot er wat dichter bij huis één wordt gemeld? Uiteindelijk toch maar besloten om te gaan.

Na Johannes opgepikt te hebben op het station vertrokken we om kwart over elf uit Woerden. De vogel was na 8 uur ’s morgens niet meer gemeld zodat we ons nog wel wat zorgen maakten of hij er nog wel zat. Even na tweeën kwamen we aan op de bewuste plek. Toen we over de dijk liepen zagen we de Ralreiger plotseling opvliegen uit de slootkant en landen in het gras tussen de schapen. Hierna kroop de vogel een slootje in en liet zich goed bekijken.


Ralreiger / Squacco Heron
Ardeola ralloides

Omdat ik nog altijd geen Noordse- en Dwergstern op mijn jaarlijst had staan reden we door naar Ottersaat waar we beide soorten al snel vonden.


Dwerg- en Noordse stern / Little- and Arctic Tern
Sternula albifrons/ Sterna paradisaea

Na een korte stop bij het Wagejot besloten we naar De Muy te gaan in de hoop dat de Roodkopklauwier die hier twee dagen geleden was gezien nog altijd aanwezig was. Helaas was dit niet het geval. Ook verder was hier weinig te zien zodat ik uit pure wanhoop maar orchideeën ging fotograferen…


Via de Mokbaai en De Petten reden we weer terug naar de veerhaven waar we de boot van 19.00 uur naar het vasteland namen.


Grote stern / Sandwich Tern
Sterna sandvicensis

Visdief / Common Tern
Sterna hirundo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten