Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zaterdag 7 mei 2011

Zevenhoven, Camperduin en weer terug

Vrijwel direct nadat ik aangekomen was bij de Groene jonker kreeg ik een alert. Witwangstern en Roodkeelpieper minder dan een uur geleden gezien. Meteen liep ik naar de bewuste plek maar van beide soorten helaas geen spoor meer. Nog enige tijd met wat anderen gezocht maar helaas... Wel hoorde ik nog mijn eerste Roerdomp van het jaar. Een aantal Zwarte sterns en een Purperreiger lieten zich goed zien maar helaas niet digiscopen. Dat laatste lukte wel met een Bosruiter, een Kemphaan en een paartje Zomertalingen.


Bosruiter / Wood Sandpiper
Tringa glareola


Kemphaan / Ruff
Philomachus pugnax



Zomertaling / Garganey
Anas querquedula

Ondertussen was bekend geworden dat de Kortteenleeuwerik die eerder gemeld was van Camperduin nog steeds ter plaatse was. Omdat dit nog een nieuwe soort was besloot ik het er op te wagen. Na ongeveer een uur rijden kwam ik aan bij de parkeerplaats bij de Kamperkade. Ik liep de dijk op en keek snel of ik nog andere vogelaars zag staan. Een heel stuk naar het zuiden stond iemand met een telelens iets op dijk fotograferen. Snel liep ik hier naar toe en vroeg of hij er nog zat. 'Ja hoor, je kan hem met het blote oog zien zitten'. De derde nieuwe soort voor dit jaar was binnen! De Kortteenleeuwerik scharrelde wat op de dijk en liet zich heel mooi zien. Omdat ik hem niet wou verstoren bleef ik op ruime afstand. Toch kon ik nog een paar redelijke plaatjes schieten.



Kortteenleeuwerik /  Greater Short-toed Lark
Calandrella brachydactyla

Terwijl ik terug liep naar de auto kwam het bericht dat de Roodkeelpieper weer was teruggevonden. Aangezien ik er (in Nederland) nog nooit een mooi aan de grond had gezien besloot ik maar weer terug te rijden naar de Groene Jonker. Iets voor achten was ik weer terug. Na ongeveer een minuut wachten kwam de vogel uit de begroeiing. Net op dat moment bleek de accu van mijn toestel leeg te zijn... Gelukkig lukte het nog net een (scherpe) foto te maken.



Omdat de steekmuggen aardig begonnen toe te slaan en ik ook flinke honger had gekregen besloot ik het verder maar voor gezien te houden en terug naar huis te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten