Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

woensdag 27 april 2011

Twee leuke pleviertjes

Ik was druk aan het werk op kantoor toen om iets voor half tien het piepje van mijn telefoon klonk. Toen ik het berichtje bekeek sloeg mijn hart bijna over.. Kaspische plevier op Texel!!!

Vanaf 2002 tot oktober 2009 heb ik nauwelijks meer getwicht. De Kaspische plevier van Texel deed het vuurtje echter weer oplaaien. Helaas te laat om deze soort nog mee te pikken (maar gelukkig nog wel op tijd voor de Taigastrandloper). Ik had er nooit op gehoopt deze soort al zo snel in te kunnen halen. Meteen richting Woerden om mijn spullen op te halen. Ondertussen had ik Johannes gebeld om dat ik wist dat hij de soort ook nog niet had. Uiteraard wou hij dolgraag mee.

Na Johannes en zijn vriendin opgepikt te hebben reden we meteen richting Den Helder. Helaas zat het verkeer niet mee waardoor we op een paar minuten na de boot van half één misten. Het bleek dat de volgende boot pas over een uur ging. Shit! De zenuwen sloegen nu flink toe, ook al verwachtte ik niet dat de vogel, gezien de stevige wind, meteen zou vertrekken.

Vanaf de boot meteen naar het eind van de Muyweg gereden, de auto geparkeerd en de anderhalve kilometer naar het zuiden gelopen. Net toen ik aankwam vloog de vogel op. Gelukkig landde hij meteen weer zodat ik mijn tweede nieuwe soort voor het jaar kon bijschrijven. De vogel zat jammer genoeg wat te ver weg voor foto’s maar liet zich verder prima bekijken. Wat een prachtig mooi beest!


Toen we hier stonden kwamen ook de berichten door van een Woestijnplevier bij Hoek van Holland en een Roodkopklauwier bij Zoetermeer. De eerstgenoemde was nieuw voor Johannes dus werd besloten om daar eerst langs te gaan. Om drie uur stonden we dus alweer op de boot naar het vasteland.

Helaas zat het verkeer flink tegen waardoor we pas om een uur of zeven in Rotterdam aankwamen om de vriendin van Johannes af te zetten. Hierna meteen weer in de file… Even na acht uur kwamen we eindelijk bij de pier van Hoek van Holland aan. De Woestijnplevier zat gelukkig rustig op het strand. De stevige, koude wind maakte het behoorlijk oncomfortabel maar de vogel (pas mijn tweede in Nederland) maakte veel goed.



Helaas wat het inmiddels te laat om ook de Roodkopklauwier nog te doen dus ik hoop dat deze nog blijft zitten tot vrijdag.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten