Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 26 april 2011

Het vervolg

Nadat ik vertrokken was van Kamperhoek snel Johannes, Flor en Marijn opgepikt. Ik had beloofd met ze langs de Ross’ meeuw van Numansdorp te gaan. Van deze soort had ik er al twee gezien (in 1992 en 1995, beide in IJmuiden). De laatste heb ik overigens zelf ontdekt, mijn beste vondst tot nu toe. Voor de anderen was hij nog wel nieuw. In de omgeving was ook nog een Griel gezien. Dit was wel een nieuwe soort voor me maar we besloten eerst langs de meeuw te gaan. Achteraf een zeer gelukkige keuze…

Na ongeveer twee uur rijden kwamen we aan bij Oosterse Bekade Gorzen. Terwijl we over de dijk aan kwamen lopen zagen we de Ross’ meeuw al meteen zitten. Vanaf de steiger konden we de vogel fraai bekijken. Helaas was het licht niet perfect en zat de vogel wat ver weg voor foto’s. Na de vogel ongeveer vijf minuten bekeken te hebben vloog hij op, draaide een rondje en verdween hoog in zuidwestelijke richting om niet meer terug te keren. Nog maar net op tijd dus!

 


Ross' meeuw / Ross's Gull
Rhodostethia rosea

De eerder gemelde Blonde ruiter was al even niet meer gezien zodat we direct vertrokken richting het Oudeland van Strijen. Zoals gezegd was hier een Griel aanwezig, voor mij (en Marijn) nog een nieuwe soort. Vanaf de Waleweg zagen we de vogelaars al staan. Snel de auto geparkeerd en de Vlaamseweg opgelopen. De vogel was meteen in beeld. Eindelijk mijn eerste nieuwe voor dit jaar! Jammer genoeg was er weinig aan te beleven. Soms liep hij een paar passen om vervolgens weer in het gras te gaan liggen.

Griel /  (Eurasian) Stone-curlew 
Burhinus oedicnemus

Terwijl we stonden te kijken kwam het bericht door dat de Blonde ruiter weer in beeld was. Terug dan maar…  Na enig zoeken werd de vogel tussen de begroeiing teruggevonden. Geen fantastische waarneming maar in elk geval een stuk beter dan die van afgelopen oktober op Texel. Ook waren hier nog enkele Temmincks strandlopers en een Noordse kwikstaart aanwezig, beide nieuwe jaarsoorten. Een andere gele kwikstaart zorgde voor wat discussie. Op het eerste gezicht leek het een Engelse kwikstaart maar de oorstreek was wel erg donker (donkerder dan de kruin). Alhoewel dit Engelse kwik niet helemaal uitsluit werd besloten de vogel toch maar niet als zodanig te determineren. Zie ook deze link. Ik ontdekte nog een ruitertje die ik iets te snel als Poelruiter doorgaf (het was toch een Groenpootruiter). Ik was blijkbaar niet meet zo scherp na elf uur vogelen.

Na de rest op het station van Woerden afgezet te hebben kwam ik om zeven uur weer thuis aan. De vogeldag was alleen nog niet afgelopen. Om ongeveer acht uur werden er vijf Steltkluten gemeld net boven Woerden. Na ongeveer een half uur stond ik op de betreffende plek, een drassig weiland langs de Grecht. Ondanks dat het vlak bij mijn huis ligt kende ik dit gebiedje nog niet. Een plek om nog eens terug te komen.

De vogels lieten zich prima bekijken. Helaas werd het licht snel minder waardoor het fotograferen toch wat lastiger werd. Na de vogels een klein kwartiertje te hebben bekeken vlogen ze laag in westelijke richting weg  



Steltkluut / Black-winged Stilt
Himantopus himantopus

Ross’ meeuw, Griel, Blonde ruiter, Steltkluut, Duinpieper en Europese kanarie op één dag, dan mag je toch niet klagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten