Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zondag 17 april 2011

Kamperhoek

Iets over half zeven van huis vertrokken en ongeveer een uur later arriveerde ik op de telpost. Hier met een man of tien gestaan tot even na één uur. Helaas geen spectakel vandaag... De enige soort die goed trok was de Graspieper. De krenten in de pap waren: Slechtvalk, Smelleken (2), Pontische meeuw (2), Zwartkopmeeuw (2) en Rode wouw (2). Verder waren kort een mannetje Rouwkwik en twee Beflijsters ter plaatse (een derde lag doodgereden langs de weg..) en zag ik mijn eerste Oeverloper van het jaar. Mervyn kwam nog even een joekel van een Boommarter laten zien die op de brug was doodgereden. Voor de volledige telling zie de site van trektellen.


Hierna langs de Kleine Praambult om een Poelruiter op de lijst te zetten. Even een verdachte vogel gezien maar gelet op de grote afstand en de luchttrillingen kon ik hem helaas niet afmaken.

Laatste stop: Harderbroek. Hier zat een Amerikaanse wintertaling. Al weer de vierde in Nederland deze week. Twee dagen geleden had ik deze soort al in de Prunje gezien maar dat was niet echt een bevredigende waarneming (ver weg, slecht licht en geen foto). Aangekomen bij het Harderbroek stonden een stuk of tien vogelaars naar het beest te zoeken. Hij was in het riet verdwenen en daarna niet meer gezien. Binnen vijf minuten vond ik de vogel terug. Hij liet zich prachtig bekijken maar verdween weer voor ik hem goed kon fotograferen. Hier mijn beste (helaas onscherpe) foto.




Amerikaanse wintertaling / Green-winged Teal
Anas carolinensis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten