Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

vrijdag 15 april 2011

Twee Amerikaanse eenden

Afgelopen week werder er in Zeeland twee Amerikaanse eendesoorten gezien. Beide had ik vorig jaar ook al gezien, maarja, je bent aan het jaarlijsten of niet.... Op naar Zeeland dus.

Om ongeveer acht uur kwam ik aan bij de Krammersluizen. Daar aangekomen hoorde ik meteen al een nieuwe jaarsoort zingen: Nachtegaal. Vanaf de uitkijktoren zag ik tussen wat Kuifeenden al meteen het eerste doel voor vandaag, een mannetje Ringsnaveleend. De weg ernaartoe was helaas afgesloten zodat ik bovenlangs moest om wat dichterbij te komen. De vogel sliep de hele tijd, dus na een bewijsplaatje te hebben geschoten, vertrok ik maar richting de Prunje.


Ringsnaveleend / Ring-necked Duck
Aythya collaris

In de Prunje meteen mijn volgende nieuwe voor op de jaarlijst. Strandplevier. In totaal telde ik hier tenminste 10 stuks. Alle Wintertalingen werden gecontroleerd maar helaas geen enkele met de witte streep op de juiste plek. Langs de Delingsdijk mijn eerste Tapuit en een Patrijs die over de dijk vloog maar opnieuw geen Amerikaanse Wintertaling (AmWita). Even verder op de dijk stond nog een vogelaar. Daar maar even heen dan. Het bleek Peter Meininger te zijn (niet meteen herkend zonder snor en Kalashnikov..). Hij bleek de AmWita in beeld te hebben. Een snelle blik door zijn telescoop en ik kon de vogel bijschrijven. Helaas zat de vogel zo ver weg en was het licht zo slecht dat een digiscoopplaatje er niet inzat.



Op naar de volgende eend.  Op waarneming.nl had ik gezien dat er in het haventje aan de noordzijde van de Brouwersdam een IJseend zat. Niet nieuw voor de jaarlijst maar roch altijd leuk om te zien. Het duurde even voor ik de vogel had gevonden. Hij zat niet op het water maar, samen met wat meeuwen, op de blokken aan de overkant.



IJseend / Long-tailed Duck
Clangula hyemalis

Op een mooie Kuifduiker in zomerkleed na, was er weinig te beleven dus reed ik maar verder richting Markenje. Hier waren honderden Grote sterns en ongeveer 140 Zwartkopmeeuwen aanwezig. Na nog enige tijd tevergeefs naar Dwergsterns te hebben gezocht reed ik via de Stolpweg weer richting de Prunje.


Kluut / Pied Avocet
Recurvirostra avosetta

 De AmWita liet zich helaas niet terugvinden. Van Dirk van Straalen kreeg ik nog een lokatie voor Engelse kwikstaart door vlak langs de N59 nabij Oude Tonge. Daar aangekomen duurde het niet lang voor ik een Engelse kwik vond tussen de Gele kwikken. Met enig geduld kon ik een paar redelijke plaatjes schieten.




Engelse kwikstaart / Yellow Wagtail
Motacilla flavissima


 Gele kwikstaart / Blue-headed Wagtail
Motacilla flava

Hier vlogen ook nog drie Regenwulpen over en langs de dijk enkele Geoorde futen en een mooie Kuifduiker in zomerkleed. Hiermee werd weer een mooi dagje in de Delta afgesloten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten