Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zaterdag 9 april 2011

Zuurstokken

Vrijdag moest ik even bij de garage in Harderwijk langs om mijn winterbanden weer om te wisselen voor de zomerbanden. Toen alles klaar was besloot ik even langs het Harderbroek te rijden om wat nieuwe jaarsoorten te scoren. Dit lukte met: Gele kwikstaart, Rietzanger, Sprinkhaanzanger, Snor en Baardmannetje. Roerdomp werkte helaas (weer) niet mee.

Verder was er, op een overvliegend vrouwtje Slechtvalk na, niet zo heel veel te beleven zodat ik mijn tijd wat kon doden aan het digiscopen van o.a. Grauwe gans, Roodborsttapuit en Witte kwikstaart.


Grauwe gans / Greylag Goose
Anser anser


Roodborsttapuit / European Stonechat
Saxicola rubicola


Witte kwikstaart / White Waigtail
Motacilla alba

De stop bij de Kapiteinshut leverde een laat Nonnetje (man) en een paartje Krooneenden op. Hierna doorgereden in de richting van Elburg. Hier zit al een tijdje een groep flamingo's. (Europese) Flamingo stond al op de jaarlijst maar aan de waarneming in Zeeland was weinig lol te beleven.  

Nadat ik m'n auto had geparkeerd aan het eind van de Spijkweg en een eindje langs het water had gelopen zag ik de groep staan: 20 Chilenen, 8 Europese en een Caribische flamingo. Van de Europese Flamingo's droegen er vier rode ringen met een witte inscriptie. Helaas zaten ze net te ver weg om af te kunnen lezen. De andere vier waren ongeringd. Gelukkig maar, dan kan ik mezelf in elk geval wijs maken dat dit echte wilde vogels zijn.....




Flamingo / Greater Flamingo
Phoenicopterus roseus

Verder hier o.a. de eerste Visdieven en Dwergmeeuwen voor de jaarlijst en een groep van ongeveer 30 Krooneenden. De volgende stop was bij het uitkijkpunt op de dijk nabij Oosterwolde. Helaas liet de gehoopte Visarend zich niet zien.


Bij Polsmaten nog een Zilverplevier (altijd leuk in het binnenland) maar verder weinig. De laatste stop was bij Delta Schuitenbeek. Ook hier was het erg rustig maar nog wel een paartje Zwartkopmeeuwen (m'n eerste van dit jaar).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten